Κι όμως, αγαπητέ Γιούργκεν, είναι οφσάιντ
Γιατί η γραμμή του οφσάιντ δεν "ακουμπάει" τον Μανέ; Γιατί την έβαλαν στον ώμο του; Ο Θέμης Καίσαρης εξηγεί βήμα-βήμα τη διαδικασία που έκανε τον Κλοπ να απορεί.
Το σφύριγμα της λήξης βρήκε τους οπαδούς της Λίβερπουλ σε έξαλλη κατάσταση και τους αντιπάλους τους σε ευφορία. Οι Κόκκινοι πίστεψαν πως βρήκαν στις καθυστερήσεις το νικητήριο γκολ στο Γκούντισον απέναντι στην Έβερτον, αλλά η χρήση του VAR έδειξε πως ο Μανέ ήταν οφσάιντ και έτσι το τέρμα του Χέντερσον ακυρώθηκε και το ντέρμπι του Μέρσεϊσαιντ έμεινε στο 2-2.
Αυτή η απόφαση, μαζί με το οφσάιντ στον Φαν Ντάικ στη φάση του πρώτου ημιχρόνου, πυροδότησαν δύο ατομικές βόμβες. Η πρώτη ήταν η γνωστή που γίνεται κάθε φορά: "Δεν είναι ποδόσφαιρο αυτό, δεν γίνεται να ακυρώνονται τόσο οριακά γκολ, μας παίρνει το VAR πίσω τη χαρά".
Η ΟΡΓΗ ΣΤΑ ΣΟΣΙΑΛ ΚΑΙ Η ΑΠΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΛΟΠ
Η δεύτερη ήταν μάλλον πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της Premier League και αφορούσε την ορθότητα της απόφασης. Τα social media ξεχείλησαν από τις φωτογραφίες της τελικής απόφασης και τους χρήστες να σχολιάζουν "που είναι το οφσάιντ, η γραμμή έχει μπει λάθος".
Λάδι στη φωτιά έριξε και μετά το ματς ο Κλοπ. "Στην εικόνα που είδα δεν υπήρχε οφσάιντ, μπορεί κάποιος να μου το εξηγήσει αυτό;"
Πάμε λοιπόν να το επιχειρήσουμε. Αφήνουμε στην άκρη την κουβέντα περί συναισθημάτων και πάμε στην ουσία της απόφασης. Πως γίνεται ο Μανέ να είναι οφσάιντ όταν δεν φαίνεται να είναι οφσάιντ; Πως γίνεται η γραμμή να μην ακουμπάει τον επιθετικό της Λίβερπουλ και να είναι σωστή;
Η ΤΕΛΙΚΗ ΦΩΤΟ
Ξεκινάμε από το τέλος. Ας δούμε την τελική εικόνα που είδαν οι τηλεθεατές, οι χρήστες των σόσιαλ και ο Κλοπ μετά το τέλος του αγώνα.
Αυτή είναι. Κι αν δεν σε ενδιαφέρει να καταλάβεις τι δείχνει, αν έχεις νεύρα με την ακύρωση του γκολ, αν δεν σε νοιάζει η ουσία, τότε προφανώς και θα πεις "τι οφσάιντ ρε, αφού ο Μανέ είναι πίσω από τη γραμμή".
Δεν είναι πίσω, είναι μπροστά και οφσάιντ. Πάμε να το δούμε βήμα-βήμα.
ΓΙΑΤΙ Η ΓΡΑΜΜΗ ΔΕΝ ΑΚΟΥΜΠΑΕΙ ΣΤΟΝ ΜΑΝΕ;
Πρώτο βήμα, να καταλάβουμε τη διαδικασία των τρισδιάστατων γραμμών. Αυτές που βλέπουμε στην τελική εικόνα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΣΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΚΤΩΝ. Σόρι για τα κεφαλαία, αλλά δεν έχω άλλο τρόπο να καταστήσω σαφές πόσο σημαντικό είναι.
Οι VAR βάζουν γραμμές στα σώματα των παικτών. Στη συνέχεια αυτές "προβάλονται" στο χορτάρι, ώστε να δούμε ποιος είναι πιο μπροστά. Αυτές οι τελικές γραμμές (κόκκινη και μπλε) κρίνουν το τελικό σφύριγμα, αλλά δεν είναι αυτές που μπαίνουν στα σώματα των παικτών. Είναι αυτές που "προκύπτουν" στο χορτάρι από τις πρώτες γραμμές. Πάμε παρακάτω.
ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΗ ΑΥΤΗ Η ΧΟΝΤΡΗ ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΜΑΝΕ;
Ένα-ένα. Η γραμμή που βάζουν οι VAR δεν είναι καθόλου χοντρή. Αντιθέτως είναι πολύ λεπτή. Τόσο που δεν φαίνεται εύκολα στην τηλεοπτική λήψη. Νάτη.
Αυτή η λεπτή κόκκινη κάθετη γραμμή είναι που μπαίνει στον παίκτη. Για τον Μίνα δεν χρειάζεται, αφού το πόδι του είναι το σημείο του σώματός που είναι πιο εκτεθειμένο, οπότε χαράσσεται κατευθείαν η κίτρινη γραμμή στο χορτάρι.
ΜΑ ΕΜΕΙΣ ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΔΑΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ, ΤΙ ΛΕΣ;
Ναι, πολύ σωστά. Αφού μπει από τους τους VAR η λεπτή κόκκινη γραμμή στη συνέχεια "χοντραίνει" και γίνεται διακεκομμένη. Νά'τη.
Γιατί γίνεται αυτό; Για τηλεοπτικούς λόγους, ώστε να είναι καλύτερα ορατή από τον κόσμο. Ακριβώς επειδή δεν φαίνεται καλά η προηγούμενη φωτό, η γραμμή "παχαίνει".
ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΠΛΑΝΟ
Το τελευταίο βήμα είναι να δούμε τι συμβαίνει στο χορτάρι, στις "προβολές" των δύο παικτών. Η γραμμή του αμυντικού γίνεται μπλε κι αυτή του επιθετικού γίνεται κόκκινη. Ιδού.
Και έτσι προκύπτει η φωτογραφία που μπερδεύει. Η διακεκκομένη κάθετη φαίνεται να μην έχει μπει σωστά και, το κυριότερο, δεν είναι καλά ορατή.
ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΛΑΘΟΣ
Το μάτι του τηλεθεατή βλέπει μόνο τις δύο χοντρές γραμμές και απορεί, όπως και ο Κλοπ. Πως είναι οφσάιντ όταν η γραμμή δεν τον ακουμπάει; Αν δούμε το γενικό πλάνο θα καταλάβουμε απόλυτα τη σύγχυση. Ιδού.
Από τόσο μακριά, ο τηλεθεατής που δεν έχει πάρει χαμπάρι την προηγούμενη διαδικασία βλέπει δύο γραμμές και η κόκκινη δεν του μοιάζει σωστή. Δεν "ακουμπάει" τον παίκτη, άρα έχει γίνει λάθος.
Όπως όμως εξηγήσαμε, δεν έχει γίνει κάποιο λάθος. Η αρχική γραμμή μπήκε σωστά και η τελική είναι η "προβολή" της στο χορτάρι, που δείχνει πως ο ώμος του Μανέ ήταν πιο μπροστά από το πόδι του Μίνα. Οριακά, αλλά πιο μπροστά.
Ο Κλοπ είναι λογικός άνθρωπος. Μπορεί το τελευταίο πλάνο να προκάλεσε την απορία του, αλλά είμαι σίγουρος πως αν του εξηγήσουν τη διαδικασία θα το καταλάβει.
ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΓΙΑΤΙ ΒΑΛΑΝΕ ΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΝΑ ΜΕΤΡΑΕΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΩΜΟ;
Προφανώς αρκετοί δεν έχουν λάβει το memo και γι'αυτό κάνουν αυτήν την ερώτηση. Το SPORT24 σας το έστειλε εδώ και έναν μήνα. Λίγο πριν ξεκινήσει η σεζόν, το θέμα με τους νέους κανονισμούς είχε προβλέψει τι θα συμβεί.
Σύμφωνα με αυτούς το πάνω μέρος του χεριού, το πράσινο στο σκίτσο, δεν θεωρείται χέρι. Ο αμυντικός μπορεί να αμυνθεί με αυτό, ο επιτιθέμενος μπορεί να σκοράρει με αυτό. Κι όπως σας εξηγήσαμε από τότε, αφού το μέρος αυτό "παίζει", τότε θα λαμβάνεται υπόψιν και στις γραμμές του οφσάιντ.
Όπως συνέβη δηλαδή και στη φάση με τον Φαν Ντάικ. Νάτη.
Δείτε σε κοντινό που μπαίνει η γραμμή. Το κόκκινο στην κορυφή είναι το σημείο που την έβαλε ο VAR. Από μακριά φαίνεται ότι έχει μπει στην αγκώνα, γεγονός που δημιουργεί γκρίνια για λάθος τοποθέτηση, αλλά δεν είναι έτσι.
Η γραμμή μπήκε εκεί που πρέπει. Με τον παλιό κανονισμό θα έμπαινε πολύ πιο μέσα, αλλά πλέον πρέπει να συμπεριλάβει αυτό το κομμάτι του χεριού και έτσι ο Ολλανδός είναι εκτεθειμένος.
ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΗ
Βέβαια, το έγκλημα στη συγκεκριμένη φάση δεν ήταν στο οφσάιντ, αλλά μετά. Ο Πίκφορντ με εγκληματική προβολή διέλυσε τον χιαστό του Φαν Ντάικ, αλλά δεν τιμωρήθηκε.
Το οφσάιντ ακυρώνει το πέναλτι που θα έπαιρνε η Λίβερπουλ, αλλά μπορεί να δοθεί (και έπρεπε) να δοθεί κόκκινη κάρτα για το μαρκάρισμα. Και ο Όλιβερ, που ήταν ο διαιτητής και ο VAR, ξέχασαν πως ο κανονισμός είναι σαφής, υπάρχει κόκκινη μετά το οφσάιντ.
ΕΓΩ ΡΕ ΦΙΛΕ ΠΑΛΙ ΠΙΣΩ ΤΟΝ ΒΛΕΠΩ ΤΟΝ ΜΑΝΕ
Επιμένεις, οκ. Ας το κλείσουμε λοιπόν με αυτό. Είναι λογικό να μη σου φαίνεται μπροστά ο Μανέ, λόγω της γωνίας της λήψης. Οι παίκτες δεν βρίσκονται στο κέντρο του πλάνου, αλλά δεξιά από αυτό. Και γι'αυτό ο Μανέ δεν φαίνεται πιο μπροστά. Δες αυτό, θα σε βοηθήσει.
Ξέρουμε όλοι πως οι μπροστά κολώνες είναι στην ίδια ευθεία με τις πίσω, σωστά; Παρόλα αυτά δεν φαίνονται στην ίδια ευθεία.
Σε αυτές στα αριστερά η μπροστινή κολώνα φαίνεται να είναι πιο μπροστά. Σε αυτές στα δεξιά η πίσω κολώνα είναι η πιο εκτεθειμένη. Η οπτική αλλάζει ανάλογα με που βρίσκονται σε σχέση με το κέντρο του πλάνου. Αλλά δεν λέμε ότι είναι στραβές, ξέρουμε ότι είναι στην ευθεία.
Η φάση του Μανέ ανήκει σε αυτές που βρίσκονται δεξιά και έτσι ο παίκτης της Λίβερπουλ φαίνεται "πιο μέσα" από ότι είναι στην πραγματικότητα.
Όμως, δεν παίζει ρόλο τι φαίνεται, αλλά τι είναι. Κι αυτό είναι κάτι που επιμένουν να μην αλλάζουν οι σπορτκάστερ που συνεχίζουν να λένε "φαίνεται να" ή "δεν φαίνεται να". Δεν παίζει ρόλο τι φαίνεται, αλλά τι είναι.
Κι αυτό δεν το κρίνουν τα πλάνα υπό γωνία, αλλά οι γραμμές που προβάλλονται στο χορτάρι. Αν ο Μανέ και οι αμυντικοί ήταν στο κέντρο του πλάνου ή πιο αριστερά, τότε ο επιθετικός της Λίβερπουλ θα φαινόταν όπως είναι, δηλαδή λίγο πιο μπροστά.