Tour de France 2023, Γιόνας vs Ταντέι, σύγκρουση γιγάντων!
Διαβάστε στο SPORT24 όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον 110ο Ποδηλατικό Γύρο της Γαλλίας. Ο σχεδιασμός, η διαδρομή, τα φαβορί, οι διεκδικητές, οι αριθμοί, οι ομάδες, οι φανέλες. Εκκίνηση σήμερα (1/7) στο Μπιλμπάο και τερματισμός στις 23 Ιουλίου στο Παρίσι με μεγάλο έπαθλο την κίτρινη φανέλα της γενικής.
Αρχίζει σήμερα (1/7) ο 110ος ποδηλατικός Γύρος της Γαλλίας, ο σημαντικότερος αγώνας της επαγγελματικής ποδηλασίας δρόμου, αλλά και το μεγαλύτερο ετήσιο αθλητικό γεγονός στον κόσμο. Στις 23 ημέρες της διάρκειάς του, εκατομμύρια φίλοι του αθλήματος θα βρεθούν σε όλα τα σημεία της διαδρομής για να χειροκροτήσουν από κοντά τους κορυφαίους ποδηλάτες του κόσμου, ενώ πάνω από δυόμισι δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο θα παρακολουθήσουν από τις οθόνες τους τα 21 ετάπ που θα αναδείξουν τον μεγάλο νικητή στα Ηλύσια Πεδία της γαλλικής πρωτεύουσας. Τα μεγαλύτερα ονόματα του πελοτόν θα βρεθούν στη γραμμή της εκκίνησης για να διεκδικήσουν την παρουσία τους στο τελικό βάθρο.
Εκτός από τον περσινό νικητή, Γιόνας Βίνγκεγκορντ, παρόντες θα είναι οι Ταντέι Πογκάτσαρ, Ρίτσι Καραπάς, Τζάι Χίντλεϊ, Σάιμον Γέιτς, Ενρίκ Μας, Μίκελ Λάντα, Έγαν Μπερνάλ, Ντάνι Μαρτίνες, Νταβίντ Γκοντί, Τιμπό Πινό, Ρομέν Μπαρντέ, Ζουλιάν Αλαφιλίπ, Άνταμ Γέιτς, Γκιγιόμ Μαρτάν, Λουίς Μέιντγες, Μπεν Ο'Κόνορ και Αλεξέι Λουτσένκο, συνολικά δηλαδή σχεδόν όλη η αφρόκρεμα της επαγγελματικής ποδηλασίας. Το SPORT24 σας παρουσιάζει τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του 110ου Tour de France, αγωνιστικά και μη, στη διαδρομή προς το Παρίσι. Πρώτο ετάπ (1/7) στο Μπιλμπάο (Ισπανία) και τερματισμός στις 23 Ιουλίου στη γαλλική πρωτεύουσα, όπου θα μάθουμε τον αθλητή που θα κερδίσει τη γενική, φορώντας την κίτρινη φανέλα στο τελικό βάθρο.
1. Ο σχεδιασμός του φετινού Tour de France
Όπως βλέπουμε στον χάρτη της διαδρομής, από τον φετινό σχεδιασμό απουσιάζουν τελείως η νότια και η βόρεια Γαλλία, καθώς και τα δυτικά παράλια. Ολόκληρος ο αγώνας θα διεξαχθεί ουσιαστικά στον κεντρικό "άξονα" της χώρας, ξεκινώντας από τα νοτιοδυτικά (Χώρα των Βάσκων και Πυρηναία) και διατηρώντας συνεχώς από εκεί και μετά πορεία προς τα ανατολικά, μέσω του Μασίφ Σεντράλ, με τελικό προορισμό τον Ιούρα, τις Άλπεις και τα Βόσγια, πριν την "παρέλαση" στο Παρίσι και τα Ηλύσια Πεδία.
Αυτό σημαίνει ότι για μόλις πέμπτη φορά από το 1992, αλλά τέταρτη στην τελευταία επταετία (μετά τις διοργανώσεις του 2017, του 2020 και του 2022), ο Γύρος Γαλλίας θα περάσει και από τις πέντε βασικές οροσειρές της χώρας. Η ASO δείχνει να υιοθετεί αυτό το "μοτίβο" όλο και πιο συχνά, αφού δίνει στους διοργανωτές ακόμα περισσότερες επιλογές στα ανηφορικά ετάπ, πέραν των "κλασικών" Πυρηναίων και Άλπεων. Πρώτο βασικό συμπέρασμα για φέτος λοιπόν, είναι - όπως και πέρυσι - η παρουσία πολλών και δύσκολων αναβάσεων.
Εκτός από τα βουνά που θα αναλύσουμε πιο κάτω, άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία είναι η επιστροφή του θρυλικού Πουί ντε Ντομ μετά από απουσία 35 χρόνων, αλλά και του εκπληκτικού Κολ ντε λα Λοζ που πρωτοεμφανίστηκε το 2020 και είναι σίγουρα από τις πιο δύσκολες όσο και ενδιαφέρουσες καινούργιες αναβάσεις που έχουμε δει τα τελευταία πολλά χρόνια στο Tour. Για πέμπτη σερί χρονιά απουσιάζει το ομαδικό χρονόμετρο, ενώ υπάρχει μόνο ένα ατομικό χρονόμετρο, μόλις 22 χιλιομέτρων, το δεύτερο μικρότερο σε απόσταση μέσα στον 21ο αιώνα (πίσω μόνο από τα 14 χλμ του 2015).
Στη φετινή διοργάνωση υπάρχουν οκτώ ετάπ μεγάλων βουνών (5, 6, 9, 13, 14, 15, 17 & 20), με τέσσερις ανηφορικούς τερματισμούς (6, 9, 13 & 15). Ανηφορικό τερματισμό, αν και όχι βαθμολογούμενο, έχει και το χρονόμετρο (16). Επίσης, στο 17ο και το 20ο ετάπ, οι τελευταίες κορυφές (Κολ ντε λα Λοζ και Πλάτσερβαζελ αντίστοιχα) απέχουν ελάχιστα χιλιόμετρα από τον τερματισμό, στην ουσία είναι και αυτά ανεπίσημοι ανηφορικοί τερματισμοί. Συνολικά, στον 110ο Γύρο Γαλλίας υπάρχουν 70 σπριντ ανάβασης, εκ των οποίων τα 30 είναι HC, 1ης και 2ης κατηγορίας.
Σε ό,τι αφορά τα μεγάλα υψόμετρα, μόλις δυο είναι οι κορυφές που ξεπερνούν τα 2.000 μέτρα, το Τουρμαλέ στο 6ο ετάπ (2.115 μ.) και το Κολ ντε λα Λοζ στο 17ο (2.304 μ.). Η ASO, για μια ακόμη χρονιά, ακολουθεί κατά γράμμα την ισπανική "συνταγή" στα χιλιόμετρα των οκτώ ετάπ βουνών. Ανάμεσα σε αυτά δεν υπάρχει ούτε ένα "διακοσάρι", τα μεγαλύτερα σε απόσταση είναι το 9ο (Πουί ντε Ντομ) με 182 χλμ και το 15ο (Σαν Ζερβέ Μον Μπλαν) με 179, ενώ τα υπόλοιπα έξι κυμαίνονται από 133 μέχρι 166 χιλιόμετρα.
Συμπέρασμα; Χιλιάδες υψομετρικά "στριμωγμένα" σε μικρές διαδρομές, γεγονός που θεωρητικά τουλάχιστον, προδιαθέτει για ακόμα περισσότερο θέαμα και δράση. Συνολικά, στο φετινό Tour έχουμε μόλις δυο "διακοσάρια" ετάπ, το 2ο στο Σαν Σεμπαστιάν (μέσης δυσκολίας, 209 χλμ) και το σχεδόν επίπεδο 8ο στη Λιμόζ (201 χλμ). Σε αντίθεση με πέρυσι, ο Γύρος Γαλλίας του 2023 έχει αποφύγει να "φορτώσει" την τρίτη εβδομάδα, φέτος τα πράγματα "σοβαρεύουν" με το "καλημέρα", ενώ η πρώτη και η δεύτερη εβδομάδα είναι σαφώς πιο δύσκολες από την τελευταία.
Ο αγώνας θα ξεκινήσει από την Ισπανία, με τα δυο πρώτα ετάπ στη Χώρα των Βάσκων, αμφότερα μέσης δυσκολίας, να κρύβουν αρκετές παγίδες με πολλές μικρές αλλά και δύσκολες ανηφόρες. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν τρία ετάπ που απευθύνονται στους σπρίντερ και τις ομάδες τους (3, 4 & 7), σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να μιλήσουμε για μια "ήσυχη" εβδομάδα, αφού πέρα από τα δυο αρχικά ετάπ που αναφέραμε, οι αθλητές θα συναντήσουν τρία "καθαρόαιμα" ετάπ βουνών (5, 6 & 9), με δυο τερματισμούς σε ανηφόρα, στο Κοτρέ (6) και στο Πουί ντε Ντομ (9).
Η δεύτερη εβδομάδα έχει ακόμα τρία ετάπ βουνών και μάλιστα συνεχόμενα (13, 14 & 15), με ανηφορικούς τερματισμούς στο Γκραν Κολομπιέ (13) και στο Σαν Ζερβέ Μον Μπλαν (15), ενώ θα έχουν προηγηθεί και δυο ακόμα, μέσης δυσκολίας (10 & 12), που μπορεί να κρύβουν εκπλήξεις, ειδικά το πρώτο από αυτά, στο πάντοτε απαιτητικό και δύσκολο τερέν του Μασίφ Σεντράλ. Η δεύτερη εβδομάδα έχει μόνο ένα ετάπ για μαζικό σπριντ (11), ενώ από εκεί και μετά, οι σπρίντερ θα πρέπει να ξεπεράσουν έξι δύσκολες αγωνιστικές ημέρες για να έχουν την επόμενη ευκαιρία τους.
Η τρίτη εβδομάδα ξεκινάει με ένα κρίσιμο διήμερο, πρώτα με το μοναδικό ατομικό χρονόμετρο (16ο ετάπ, 22,4 χλμ) και αμέσως μετά, με το "βασιλικό" ετάπ της φετινής διοργάνωσης και το Κολ ντε λα Λοζ. Θα ακολουθήσουν δυο ετάπ με πιθανή κατάληξη τα μαζικά σπριντ (18 & 19) και αμέσως μετά θα έχουμε την τελευταία μάχη στα βουνά (20), πριν το πελοτόν μεταφερθεί στο Παρίσι για την "παρέλαση" των αθλητών που θα έχουν "επιβιώσει", αλλά και το "παγκόσμιο πρωτάθλημα των σπρίντερ" στα Ηλύσια Πεδία.
Ανακεφαλαιώνοντας, έχουμε έναν μάλλον "κλασικό" σχεδιασμό Tour, με παραδοσιακά ετάπ βουνών (με σχετικά λίγα χλμ όπως ήδη αναφέραμε) και ανηφόρες πολλών χιλιομέτρων, συνήθως με σταθερές κλίσεις και σε αρκετές περιπτώσεις, μεγάλες κατηφόρες. Σε γενικές γραμμές, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο σχεδιασμός είναι αρκετά ισορροπημένος, κυρίως επειδή το χρονόμετρο μπορεί μεν να δώσει χρονικό πλεονέκτημα στα φαβορί που ειδικεύονται σε αυτό το τερέν, όμως τα 22 χλμ δε θα είναι αρκετά, ώστε αυτό το αβαντάζ να μην είναι αναστρέψιμο από τους ανηφορίστες.
2. Η διαδρομή του φετινού Tour de France
* Βίντεο: Τρισδιάστατη ψηφιακή αναπαράσταση της διαδρομής του φετινού TdF
Η Ισπανία θα φιλοξενήσει σήμερα για δεύτερη φορά το "Grand Départ" του Γύρου Γαλλίας, 31 χρόνια μετά το 1992 και το Σαν Σεμπαστιάν. Και πάλι λοιπόν στη Χώρα των Βάσκων, αυτή τη φορά όμως στο Μπιλμπάο, όπου θα διεξαχθεί το 1ο ετάπ, με μικρές δύσκολες ανηφόρες που πιθανόν να κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις για κάποιο από τα φαβορί. Στο ίδιο μοτίβο θα κινηθεί και το 2ο ετάπ, από τη Βιτόρια στο Σαν Σεμπαστιάν, το μεγαλύτερο σε μήκος της φετινής διοργάνωσης (209 χλμ), επίσης μέσης δυσκολίας, με πιθανότερους πρωταγωνιστές τους αθλητές που διακρίνονται στους μονοήμερους κλασικούς αγώνες.
Στο 3ο ετάπ, περνώντας τα σύνορα και μπαίνοντας πλέον σε γαλλικό έδαφος, θα έχουμε λογικά το πρώτο μαζικό σπριντ στην Μπαγιόν, ενώ κάτι ανάλογο περιμένουμε και στο 4ο ετάπ, με τερματισμό στην αγωνιστική πίστα μηχανοκίνητου αθλητισμού του Νογκαρό. Αμέσως μετά ακολουθεί το διήμερο στα Πυρηναία, πρώτο σημαντικό τεστ για τα φαβορί, αρχικά στο 5ο ετάπ, με το εκτός κατηγορίας Σουντέ και το 1ης κατηγορίας Μαρί Μπλανκ, αλλά χωρίς ανηφορικό τερματισμό, κάτι που θα έχουμε στο 6ο ετάπ, με το 1ης κατηγορίας Ασπάν, το εκτός κατηγορίας Τουρμαλέ και τέλος, το 1ης κατηγορίας Κοτρέ (16 χλμ στο 5.4%).
Στο 7ο ετάπ αναμένουμε έναν ακόμα μαζικό τερματισμό στο Μπορντώ, πιθανότατα το ίδιο να συμβεί και στο 8ο ετάπ, στη Λιμόζ, όπου όμως τα τελευταία μέτρα έχουν ανηφορική κλίση. Η πρώτη εβδομάδα του αγώνα θα ολοκληρωθεί με το 9ο ετάπ και τον ανηφορικό τερματισμό στο εκτός κατηγορίας θρυλικό Πουί ντε Ντομ (13,3 χλμ στο 7.7%). Μετά την πρώτη ημέρα ξεκούρασης στο Κλερμόν Φεράν, ο αγώνας θα συνεχιστεί με το 10ο ετάπ, σε μια διαδρομή μέσης δυσκολίας ιδανική για το ξεκόλλημα, ενώ το 11ο ετάπ θα είναι λογικά η μοναδική ελπίδα των σπρίντερ για μαζικό τερματισμό στη δεύτερη εβδομάδα.
Το 12ο ετάπ, με αρκετές ανηφόρες διάσπαρτες σε όλη τη διαδρομή, προσφέρεται για το γκρουπ των αποσπασμένων, ενώ από εκεί και μετά, ακολουθεί ένα κρίσιμο τριήμερο για τη μάχη της γενικής με ισάριθμα ετάπ βουνών, ξεκινώντας από το 13ο, στον Ιούρα, με ανηφορικό τερματισμό στο εκτός κατηγορίας Γκραν Κολομπιέ (17,4 χλμ στο 7.1%). Στο 14ο ετάπ, πλέον στις Άλπεις, οι αθλητές θα ανέβουν το εκτός κατηγορίας Ζου Πλαν (11,6 χλμ στο 8.5%) πριν τερματίσουν στην Μορζίν και στο 15ο ετάπ θα έχουν και πάλι ανηφορικό τερματισμό, αυτή τη φορά στο 1ης κατηγορίας Σαν Ζερβέ Μον Μπλαν (7 χλμ στο 7.7%).
Αμέσως μετά θα έχουμε τη δεύτερη ημέρα ξεκούρασης και ο αγώνας θα ξαναρχίσει με το 16ο ετάπ, το μοναδικό ατομικό χρονόμετρο της φετινής διοργάνωσης, 22 χιλιόμετρα με αρκετά στοιχεία χρονοανάβασης και την ανηφόρα στο Ντομανσί (2,5 χλμ στο 9.4%) λίγο πριν τον - μη βαθμολογούμενο - ανηφορικό τερματισμό στο Κομπλού. Θα ακολουθήσει το 17ο ετάπ, το "βασιλικό" του 110ου Γύρου Γαλλίας, με τον κολοσσό του Κολ ντε λα Λοζ (28 χλμ στο 6%, με τα τελευταία 5 χλμ να έχουν μέση κλίση 10.5%) να δεσπόζει 6,5 χιλιόμετρα πριν τον κατηφορικό τερματισμό στην Κουρσεβέλ.
Στο επόμενο διήμερο θα δούμε μάχη ανάμεσα στις ομάδες των σπρίντερ και το γκρουπ των αποσπασμένων, πρώτα στο 18ο ετάπ με τερματισμό στο Μπουργκ ον Μπρες και κατόπιν στο 19ο ετάπ με τερματισμό στο Πολινί. Το 20ο ετάπ θα είναι η τελευταία ευκαιρία για τα φαβορί να βελτιώσουν τη θέση τους στη γενική, με τα 1ης κατηγορίας Πετί Μπαλόν και Πλάτσερβαζελ να βρίσκονται στα τελευταία χιλιόμετρα, πριν τον τερματισμό στο Μάρκσταϊν. Τέλος, στις 23 Ιουλίου, θα έχουμε το 21ο ετάπ με την παρέλαση των αθλητών στο Παρίσι και το τελευταίο μαζικό σπριντ στο σιρκουί των Ηλυσίων Πεδίων.
Κλείνοντας αυτή την ενότητα, να πούμε ότι εξελίξεις μπορούν να εμφανιστούν σε οποιοδήποτε ετάπ, αν θα έπρεπε όμως να διαλέξω τα - θεωρητικά - πιο κρίσιμα, αυτά θα ήταν τα εξής έξι:
- 6ο ετάπ, με τον πρώτο τερματισμό σε ανηφόρα στο Κοτρέ
- 9ο ετάπ, με τον τερματισμό στο Πουί ντε Ντομ
- 13ο ετάπ, με τον τερματισμό στο Γκραν Κολομπιέ
- 15ο ετάπ, με τον τερματισμό στο Σαν Ζερβέ Μον Μπλαν
- 16ο ετάπ, με το ατομικό χρονόμετρο
- 17ο ετάπ, το "βασιλικό" με τον τερματισμό στο Κολ ντε λα Λοζ
Υπάρχουν και κάποια ετάπ ακόμη, στα οποία παραμονεύουν παγίδες που θα μπορούσαν να φέρουν ανακατατάξεις ή ανατροπές στην εξέλιξη του αγώνα. Πρόκειται, κατά τη γνώμη μου, για τα εξής πέντε:
- 1ο ετάπ, με τις ανηφόρες γύρω από το Μπιλμπάο
- 5ο ετάπ, με τα πρώτα βουνά 1ης και εκτός κατηγορίας
- 10ο ετάπ, με τον τερματισμό στο Ισουάρ
- 14ο ετάπ, με το Ζου Πλαν και τον τερματισμό στη Μορζίν
- 20ο ετάπ, με το Πετί Μπαλόν και το Πλάτσερβαζελ
3. Ο φετινός Γύρος Γαλλίας συγκεντρωτικά με αριθμούς
- 3.405,6 χιλιόμετρα, μοιρασμένα σε 21 ετάπ
- 8 επίπεδα ετάπ (3, 4, 7, 8, 11, 18, 19 & 21)
- 4 ετάπ μέσης δυσκολίας (1, 2, 10 & 12)
- 8 ετάπ βουνών (5, 6, 9, 13, 14, 15, 17 & 20)
- 1 ετάπ ατομικής χρονομέτρησης (16)
- 22,4 χλμ ατομικής χρονομέτρησης
- 4 επίσημοι τερματισμοί σε ανηφόρα (6, 9, 13 & 15)
- 3 ανεπίσημοι τερματισμοί σε ανηφόρα (16, 17 & 20)
- 70 σπριντ ανάβασης / HC (6), 1η (13), 2η (11), 3η (23), 4η (17)
- 30 σπριντ ανάβασης 2ης, 1ης και HC κατηγορίας (1 Χώρα των Βάσκων, 6 Πυρηναία, 4 Μασίφ Σεντράλ, 1 Γιούρα, 13 Άλπεις, 5 Βόσγια)
- 20 ενδιάμεσα σπριντ ευθείας (ένα σε κάθε ετάπ, εκτός του χρονομέτρου)
- 2 χώρες στις οποίες θα κινηθεί το TdF: Ισπανία, Γαλλία
- 40 σημεία εκκίνησης και τερματισμού, τα 12 εμφανίζονται για πρώτη φορά στο Τουρ
- Μπόνους δευτερόλεπτα, 10", 6" και 4" στους 3 πρώτους κάθε ετάπ (εκτός του χρονομέτρου). Επίσης, 8", 5" και 2" σε επιλεγμένα σπριντ ανάβασης (στα ετάπ 2, 5, 12, 14 & 17).
- Ο κανονισμός των τριών τελευταίων χιλιομέτρων ισχύει για τα ετάπ 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 14, 18, 19, 20 & 21.
- Ένα δευτερόλεπτο είναι ο χρόνος που υπολογίζεται στον τερματισμό για να μετρηθεί χρονική διαφορά ανάμεσα σε διαφορετικά γκρουπ. Τρία δευτερόλεπτα θα είναι ο αντίστοιχος χρόνος αποκλειστικά για τα ετάπ 3, 4, 7, 8, 11, 18, 19 & 21 (αυτά δηλαδή που έχουν μεγάλες πιθανότητες να ολοκληρωθούν σε μαζικό σπριντ).
4. Ο Covid-19 απειλεί και πάλι το Tour de France
Η πανδημία συνεχίζει να βρίσκεται ανάμεσά μας, παρά το γεγονός ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κήρυξε στις 5 Μαΐου το τέλος της παγκόσμιας κατάστασης εκτάκτου ανάγκης για τον Covid-19, μια ημέρα δηλαδή πριν ξεκινήσει ο φετινός Γύρος Ιταλίας. Οι προστατευτικές "φούσκες" του 2020 και του 2021 στους τρεις μεγάλους γύρους, καταργήθηκαν από πέρυσι και ο πλήρης εφησυχασμός των τελευταίων - πολλών - μηνών, οδήγησε σε ένα νέο κύμα κρουσμάτων στο Giro, με αποτέλεσμα πολλές εγκαταλείψεις, ανάμεσα στις οποίες ήταν και εκείνη του Ρέμκο Έβενπουλ, πρωτοπόρου μέχρι τότε της γενικής. Μπροστά στον κίνδυνο τα πράγματα να χειροτερέψουν, η ASO ανακοίνωσε ένα καινούργιο υγειονομικό πρωτόκολλο που θα ισχύσει στο Tour (και τη Vuelta), με στόχο να κρατηθεί όσο πιο μακριά γίνεται από τη διοργάνωση ο κορονοϊός.
Σύμφωνα με αυτό, αθλητές, συνοδευτικό προσωπικό των ομάδων και επίσημοι, θα είναι υποχρεωμένοι να φοράνε μάσκες τόσο στον χώρο υπογραφών όσο και στον δημόσιο χώρο κάθε ομάδας, ενώ οι αθλητές θα απαγορεύεται να υπογράφουν αυτόγραφα. Τα μέτρα εφαρμόστηκαν ήδη από το Dauphiné, όπου δημοσιογράφοι και επίσημοι έπρεπε να φοράνε υποχρεωτικά μάσκα στις εκκινήσεις και στους τερματισμούς των ετάπ. Στη διάρκεια του Tour, θα απαγορευθεί επίσης η πρόσβαση των αναρίθμητων VIP στα λεωφορεία των ομάδων, ενώ οι οδηγίες των διοργανωτών στους αθλητές είναι σαφείς: "Μην πλησιάζετε τους θεατές - κοινωνική αποστασιοποίηση - όχι σέλφι - όχι αυτόγραφα". Ανάλογες οδηγίες έχουν δοθεί και στα υπόλοιπα μέλη των ομάδων: "Σεβαστείτε τους περιορισμούς, περιορίστε τις αλληλεπιδράσεις εκτός της φούσκας του αγώνα, μην τρώτε έξω, τηρείτε τις αποστάσεις εντός των ξενοδοχείων".
* Περνάμε τώρα στην ανάλυση των φαβορί και των αουτσάιντερ του φετινού Γύρου Γαλλίας, μαζί με κάποια συμπεράσματα από τις συμμετοχές.
5. Τα φαβορί του φετινού Tour de France
Είδαμε στον πρόλογο του κειμένου μια λίστα από περίπου είκοσι αθλητές, που αποτελούν τα σημαντικότερα ονόματα του φετινού Tour, σε ό,τι αφορά τη γενική κατάταξη. Είναι προφανές ότι όλοι αυτοί δεν παίρνουν αυτόματα και τον τίτλο του φαβορί, αντίθετα, είναι ποδηλάτες που είτε θα δώσουν μάχη για την κίτρινη φανέλα, είτε για μια θέση στο βάθρο, είτε για το πλασάρισμά τους στην πρώτη δεκάδα. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, κάποιοι από αυτούς θα αποτύχουν τελείως, κάποιοι θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν, κάποιοι θα κάνουν την έκπληξη φτάνοντας ψηλότερα από ό,τι περιμέναμε και κάποιοι θα επιβεβαιώσουν τα προγνωστικά, πρωταγωνιστώντας σε αυτές τις τρεις εβδομάδες.
Σε θεωρητικό όμως επίπεδο, τον τίτλο του φαβορί δικαιούνται μόνο δυο αθλητές και κανείς άλλος. Προφανώς και αναφέρομαι στον Ταντέι Πογκάτσαρ και τον Γιόνας Βίνγκεγκορντ, τους δυο κυρίαρχους του Γύρου Γαλλίας την τελευταία τριετία. Ο μεν Σλοβένος, νικητής της κίτρινης φανέλας το 2020 και το 2021 και δεύτερος πέρυσι, ο δε Δανός, νικητής πέρυσι και δεύτερος το 2021. Αν ο Γύρος Γαλλίας κυλήσει φυσιολογικά, αν δηλαδή δεν υπάρξουν απρόοπτα όπως πτώσεις, ασθένειες ή κρούσματα Covid, τότε αυτοί οι δυο αθλητές είναι από ένα έως πολλά επίπεδα πάνω από όλους τους υπόλοιπους διεκδικητές της κίτρινης φανέλας. Ας τους δούμε έναν-έναν.
- ΓΙΟΝΑΣ ΒΙΝΓΚΕΓΚΟΡΝΤ (JUMBO VISMA): Ξεκινάμε δικαιωματικά από τον νικητή του 2022, που παρουσιάζεται έτοιμος για μια δεύτερη σερί κατάκτηση του "maillot jaune" στη φετινή διοργάνωση. Ο Δανός ήταν καταπληκτικός πέρυσι, εκμεταλλεύτηκε στο 100% την ομάδα του, πέτυχε μια επική ανατροπή στο Γκρανόν και στη συνέχεια απάντησε σε όλες ανεξαιρέτως τις επιθέσεις του Πογκάτσαρ, κρατώντας την κίτρινη φανέλα μέχρι το Παρίσι. Χρειάστηκε χρόνο για να διαχειριστεί αυτή τη νίκη, μακριά από τις υπερβολές που γράφτηκαν περί ψυχολογικής κατάρρευσης, κατάθλιψης κλπ.
Φέτος επέστρεψε στο τέλος Φεβρουαρίου στο Γκραν Καμίνιο (γενική & 3 ετάπ), λίγες μέρες αργότερα υπέκυψε για πρώτη φορά στα βουνά απέναντι στον Σλοβένο στο Παρίσι-Νίκαια (3ος στη γενική), όμως στη συνέχεια είχε συνεχώς ανοδική πορεία με τη νίκη του στη Χώρα των Βάσκων (γενική & 3 ετάπ) και φυσικά με την 1η θέση στο Ντοφινέ (συν 2 ετάπ), όπου όντας σε άλλο επίπεδο από όλους τους αντιπάλους του, έδειξε πανέτοιμος για την πρόκληση του Ιουλίου. Στη Γαλλία θα είναι για πρώτη φορά ο μοναδικός αρχηγός και θα έχει στις υπηρεσίες του την κορυφαία ομάδα του Tour. Εντυπωσιακός στα βουνά, εκπληκτικός στο χρονόμετρο, πιο ώριμος από ποτέ, ο Βίνγκεγκορντ θα παρουσιαστεί στο Μπιλμπάο ως το ένα από τα δυο αδιαφιλονίκητα φαβορί σε έναν αγώνα, ο σχεδιασμός του οποίου είναι κομμένος και ραμμένος στα μέτρα του.
- ΤΑΝΤΕΪ ΠΟΓΚΑΤΣΑΡ (UAE): Περνάμε στο αντίπαλο δέος του Βίνγκεγκορντ, το άλλο μεγάλο φαβορί για την κίτρινη φανέλα. Το "παιδί-θαύμα" της σύγχρονης ποδηλασίας, ο Ταντέι Πογκάτσαρ, μπορεί πέρυσι να έπεσε στην παγίδα που του έστησε η Jumbo Visma, χάνοντας την κίτρινη φανέλα, όμως έδειξε για μια ακόμη φορά τη μαχητικότητα που τον διακρίνει, αρνούμενος να παραδοθεί μέχρι το τέλος, με τις ατελείωτες επιθέσεις που εξαπέλυσε στην προσπάθειά του να πετύχει την ανατροπή της ανατροπής. Τελικά περιορίστηκε στη δεύτερη θέση της γενικής, ο στόχος όμως φέτος παραμένει ο ίδιος: η κατάκτηση - για τρίτη φορά - του Γύρου Γαλλίας. Η παρουσία του μέσα στο 2023 είναι απλά εντυπωσιακή. Ξεκίνησε με νίκη στην Ανδαλουσία (γενική & 3 ετάπ), συνέχισε με την πρώτη θέση στο Παρίσι-Νίκαια (συν 3 ετάπ) και κατέκτησε τον Γύρο της Φλάνδρας (τέταρτο συνολικά "μνημείο" της καριέρας του).
Αμέσως μετά ακολούθησαν οι Αρδέννες, με πρωτιές στο Amstel και στο Fléche Wallonne, όμως στην προσπάθειά του να συμπληρώσει το "τρίπτυχο" στο Λιέζ-Μπαστόν-Λιέζ, είχε μια πτώση που του απέφερε ένα κάταγμα στον αριστερό καρπό. Μετά από μια πετυχημένη επέμβαση, ο Σλοβένος συνέχισε την αποθεραπεία του μαζί με την προετοιμασία του για το Tour. Επανήλθε στο πρωτάθλημα της χώρας του, όπου κέρδισε τόσο στην αντοχή όσο και στο χρονόμετρο, δείχνοντας έτοιμος για την εκκίνηση στο Μπιλμπάο. Η ομάδα του θα είναι ακόμα πιο δυνατή στα βουνά, όπου εκτός από τους "κλασικούς" Μάικα και Σολέρ, προστέθηκαν οι Άνταμ Γέιτς και Γκρόσαρτνερ. Το τερέν επίσης του ταιριάζει, αν και δε θα έλεγε όχι σε μερικά ακόμα χιλιόμετρα ατομικής χρονομέτρησης, καθώς επίσης και σε μια πιο εύκολη πρώτη εβδομάδα, ώστε να προσαρμοστεί πιο άνετα στον αγωνιστικό ρυθμό. Με μια μοναδική ικανότητα αποκατάστασης και μια εντυπωσιακή για την ηλικία του ωριμότητα, δείχνει να μην καταλαβαίνει από πίεση και απολαμβάνει αυτό που κάνει όσο μάλλον κανείς άλλος.
- JUMBO VISMA vs UAE: Πριν περάσουμε στους υπόλοιπους διεκδικητές και τα αουτσάιντερ της γενικής, να πούμε δυο λόγια και για τη μεγάλη μάχη που αναμένεται ανάμεσα στις ομάδες των δυο φαβορί, την Jumbo Visma του Βίνγκεγκορντ και την UAE του Πογκάτσαρ. Όπως αναφέραμε ήδη, πρόκειται για δυο πανίσχυρες συνθέσεις, όμως η Jumbo συνεχίζει να διατηρεί το πλεονέκτημα του αναλλοίωτου βασικού κορμού της εδώ και χρόνια. Βίνγκεγκορντ, Βαν Άερτ, Κους και οι υπόλοιποι, βρίσκονται με "κλειστά μάτια". Φέτος χάνουν βέβαια το άλλο πλεονέκτημα, εκείνο της σύνθετης στρατηγικής (που πέρυσι αποδείχτηκε καθοριστικό), αφού απουσιάζει ο Ρόγκλιτς, άρα το τοπίο είναι ξεκάθαρο: όλα για τον Δανό σε μια μετωπική σύγκρουση με τον Σλοβένο.
Σε σχέση με την UAE, η Jumbo έχει την πολυτέλεια να διαθέτει στις τάξεις της τον πιο ολοκληρωμένο "βοηθό" του πελοτόν, τον "μπορώ να τα κάνω όλα" Βαν Άερτ. Προσοχή όμως γιατί ο Βέλγος έχει δηλώσει πως αν στη διάρκεια του Tour γεννήσει η σύζυγός του, Σάρα, τότε ο ίδιος θα εγκαταλείψει τον αγώνα για να βρεθεί κοντά της. Κάτι τέτοιο φυσικά θα ήταν "καταστροφή" για τον Βίνγκεγκορντ, αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε το πόσο ανεκτίμητος υπήρξε ο Βαν Άερτ πέρυσι τόσο στα παβέ, όσο και στα βουνά. Στα Εμιράτα τώρα, οι Μπένετ και ΜακΝάλτι αντικαταστάθηκαν στη φετινή σύνθεση από τους νεοφερμένους Άνταμ Γέιτς και Γκρόσαρτνερ, οι οποίοι μαζί με τους Μάικα και Σολέρ, φτιάχνουν μια πολύ δυνατή "γραμμή κρούσης" στα βουνά. Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε ποια από τις δυο ομάδες θα θελήσει να πάρει τον έλεγχο μόλις το τερέν αρχίσει να ανηφορίζει, γιατί εκεί, εκτός από το αγωνιστικό, θα υπάρξει σίγουρα και ψυχολογικό "παιχνίδι".
6. Οι διεκδικητές της "δεύτερης γραμμής"
- INEOS GRENADIERS: Ξεκινάμε τα φαβορί δεύτερης γραμμής με την Ineos, μια πολύ ισχυρή ομάδα, αλλά - για μια ακόμη χρονιά - χωρίς τον αρχηγό που θα μπορούσε να απειλήσει τους Βίνγκεγκορντ και Πογκάτσαρ. Οι Βρετανοί έχουν να κερδίσουν το Tour από το 2019 (Μπερνάλ), ενώ πέρυσι, για πρώτη φορά μετά το 2014, έκλεισαν τη χρονιά χωρίς να κερδίσουν κάποιο μεγάλο γύρο. Τον ίδιο κίνδυνο αντιμετωπίζουν και φέτος, αφού μετά τη μεγάλη ανατροπή της τελευταίας στιγμής από τον Ρόγκλιτς και την τελική δεύτερη θέση του Τόμας στο Giro, η προοπτική κάθε άλλο παρά αισιόδοξη είναι.
H Ineos συνεχίζει να διαθέτει το μεγαλύτερο μπάτζετ της επαγγελματικής ποδηλασίας (55 εκ. ευρώ), αλλά ούτε φέτος δείχνει ικανή όχι να διεκδικήσει την κίτρινη φανέλα (κάτι που μάλλον χάνει από το DNA της), αλλά ούτε καν να ανεβάσει κάποιον αθλητή της στο βάθρο. Το μόνο αισιόδοξο νέο είναι η επιστροφή του Έγαν Μπερνάλ, ενάμισι χρόνο μετά τον σοβαρό τραυματισμό του και τρία χρόνια μετά την τελευταία συμμετοχή του στο Tour. Ο Κολομβιανός έχει κάνει σημαντική πρόοδο σε ό,τι αφορά την αγωνιστική του κατάσταση, νομίζω όμως ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί - τουλάχιστον ακόμα - να κοντράρει τα υπόλοιπα φαβορί. Έτσι λοιπόν, τα γαλόνια του αρχηγού θα μοιραστούν ο Ντάνι Μαρτίνες (2 ώρες πέρυσι πίσω από τον Βίνγκεγκορντ!), ο Πίντκοκ (;) και ο ρούκι στον αγώνα Κάρλος Ροντρίγκεθ. Πιο ρεαλιστικός στόχος θα είναι νίκες σε ετάπ, ένα καλό πλασάρισμα στη δεκάδα και ίσως (όπως πέρυσι) η ομαδική κατάταξη.
- ΤΖΑΪ ΧΙΝΤΛΕΪ (BORA HANSGROHE): Ο Τζάι Χίντλεϊ, ο νικητής του περσινού Γύρου Ιταλίας, θα είναι ο αρχηγός της γερμανικής ομάδας. Ο 27χρονος Αυστραλός, στο ντεμπούτο του στον Γύρο Γαλλίας, θα έχει βοήθεια στα βουνά από τους Μπούχμαν και Κόνραντ, όμως η Bora δε θα είναι 100% "αφοσιωμένη" σε αυτόν, αφού θα κυνηγήσει νίκες σε ετάπ με άλλους αθλητές (Πόλιτ, Γιούνγκελς, Μέους). Ο Χίντλεϊ κινήθηκε στη μετριότητα μέσα στο 2023, όμως έδειξε να βρίσκει τη φόρμα του την κατάλληλη στιγμή με τις καλές εμφανίσεις του και την 4η θέση στη γενική του Ντοφινέ. Αν καταφέρει να ξεπεράσει την απειρία του στον συγκεκριμένο αγώνα και να βγει αλώβητος από την πρώτη πολύ δύσκολη εβδομάδα, τότε θα έχει την ευκαιρία να παλέψει όχι μόνο για ένα καλό πλασάρισμα, αλλά ακόμα και για μια θέση στο βάθρο.
- ΡΙΤΣΙ ΚΑΡΑΠΑΣ (EF): Περνάμε στον Ρίτσι Καραπάς, τον αρχηγό της EF στον φετινό Γύρο Γαλλίας. Ο νικητής του Giro το 2019 και με παρουσίες στο βάθρο και των τριών μεγάλων γύρων στην τριετία του στην Ineos (2ος στη Vuelta το 2020, 3ος στο Tour το 2021 και 2ος στο Giro το 2022), πήρε μεταγραφή στην EF ανοίγοντας ένα καινούργιο κεφάλαιο στην καριέρα του. Ο αθλητής από το Εκουαδόρ, στα 30 του χρόνια, συνεχίζει να είναι ικανός, σταθερός και συνεπής, όμως δε θα έχει πολύ μεγάλη βοήθεια στα βουνά (Ουράν και Τσάβες), ενώ πέρα από τη γενική κατάταξη, στόχος της ομάδας θα είναι και οι νίκες σε ετάπ (Κορτ, Πάουλες, Μπετιόλ). Μέσα στο 2023 δεν έχει φέρει κάποιο σημαντικό αποτέλεσμα, όπως και να έχει πάντως, θα είναι ένας από τους σοβαρούς διεκδικητές μιας θέσης στο βάθρο. Ο σχεδιασμός τού ταιριάζει, στα υπέρ του τα λίγα χιλιόμετρα ατομικής χρονομέτρησης.
- ΜΙΚΕΛ ΛΑΝΤΑ (BAHRAIN VICTORIOUS): Η Μπαχρέιν είναι ακόμα σοκαρισμένη από τον τραγικό θάνατο του Τζίνο Μέντερ πριν λίγες μέρες, ύστερα από την πτώση του στον Γύρο Ελβετίας. Το σίγουρο είναι ότι όλες οι πιθανές διακρίσεις/νίκες της ομάδας θα είναι αφιερωμένες στη μνήμη του άτυχου Ελβετού. Αρχηγός φέτος στο Τουρ, μετά από απουσία δυο χρόνων (και μια 3η θέση στο περσινό Giro), θα είναι ο Μίκελ Λάντα. Ο 33χρονος Βάσκος, που σίγουρα θα γνωρίσει την αποθέωση στα τρία πρώτα ετάπ στην πατρίδα του, θα έχει πολύτιμη βοήθεια στα βουνά από τους Χέιγκ και Πουλς, αλλά και στα υπόλοιπα τερέν από τους Μόχοριτς, Μπιλμπάο και Ράιτ. Με καλές παρουσίες στη φετινή σεζόν (2ος στην Ανδαλουσία και τη Χώρα των Βάσκων, 3ος στο Fléche Wallonne), αλλά και μια 22η θέση στο πρόσφατο Ντοφινέ, ο εκπρόσωπος του "Landismo" θα προσπαθήσει να βελτιώσει τις τέταρτες θέσεις του 2017 και του 2020, ανεβαίνοντας επιτέλους στο τελικό βάθρο του Γύρου Γαλλίας. Και σε αυτόν ταιριάζει απόλυτα ο σχεδιασμός του αγώνα.
- ΝΤΑΒΙΝΤ ΓΚΟΝΤΙ (GROUPAMA FDJ): Ο Μαρκ Μαντιό αποφάσισε να αφήσει εκτός Γύρου Γαλλίας τον σπρίντερ Αρνό Ντεμάρ, ώστε η ομάδα να αφοσιωθεί αποκλειστικά στον αρχηγό της, Νταβίντ Γκοντί και το κυνήγι του βάθρου. Ο 26χρονος Γάλλος, 4ος πέρυσι στο Tour, δεν αντέδρασε με τον καλύτερο τρόπο, όταν έγινε γνωστό ότι στην 8άδα προστέθηκε ο Τιμπό Πινό (5ος στο Giro και νικητής της φανέλας των βουνών), στην τελευταία του παρουσία στον Γύρο Γαλλίας. Ο Γκοντί ξεκίνησε πολύ καλά τη φετινή σεζόν (2ος στο Παρίσι-Νίκαια), όμως τερμάτισε μόλις στην 30η θέση στο Ντοφινέ. Θα έχει τη βοήθεια των Κινγκ και Μαντουάς στα βουνά, ίσως και του Πινό σε κάποια ετάπ, με βασικό στόχο να κερδίσει χρόνο από τα υπόλοιπα φαβορί δεύτερης γραμμής, αφού το να ακολουθήσει τις ρόδες των Βίνγκεγκορντ και Πογκάτσαρ θα είναι μάλλον ευσεβής πόθος, παρά ρεαλιστική προοπτική.
- ΕΝΡΙΚ ΜΑΣ (MOVISTAR): Στα 28 του χρόνια πλέον, ο Ενρίκ Μας είναι η αιχμή του δόρατος για την ισπανική ομάδα. Επιστρέφει στο Τουρ θέλοντας να ξορκίσει τα περσινά προβλήματα που αντιμετώπισε στις κατηφόρες, πριν εγκαταλείψει τελικά λόγω Covid-19. Στη συνέχεια, στη Vuelta, ξαναβρήκε τον καλό του εαυτό και έφτασε μέχρι τη 2η θέση της γενικής. Φέτος θα έχει πολλούς καλούς βοηθούς στα βουνά (Γκόρκα Ιθαγκίρε, Μίλμπεργκερ, Πεδρέρο, Γκερέιρο), αλλά και τους Αρανμπούρου, Ολιβέιρα και Τζόργκενσον (αυτός ο τελευταίος με τα γαλόνια του υπαρχηγού). Ο σχεδιασμός με τα πολλά βουνά και το μικρό χρονόμετρο είναι ιδανικός για τον Ισπανό, που θέλει να βελτιώσει την 5η θέση του 2020 και την 6η του 2021. Δεν "έλαμψε" μέσα στο 2023, αλλά είχε αξιοπρεπή πλασαρίσματα (5ος στην Ανδαλουσία και τη Χώρα των Βάσκων, 6ος στο Τιρένο), αν εξαιρέσουμε τη 17η θέση στο Ντοφινέ.
- ΡΟΜΕΝ ΜΠΑΡΝΤΕ (DSM): Ο 32χρονος Γάλλος, με δυο βάθρα στο Τουρ (2ος το 2016 & 3ος το 2017), περνάει μια δεύτερη νεότητα στην DSM, κάτι που φάνηκε και με την 6η θέση στον περσινό Γύρο Γαλλίας. Ο Μπαρντέ πέρασε Covid-19 τον Απρίλιο, όμως τερμάτισε 7ος στη Ρομανδία και βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο στη συνέχεια, με την 5η θέση στην Ελβετία. Είναι έμπειρος, ψύχραιμος, δείχνει σε καλή κατάσταση και θα εκμεταλλευτεί όποια ευκαιρία του δοθεί. Μεγάλο του μειονέκτημα η μέτρια έως αδύναμη ομάδα του.
- ΜΠΕΝ Ο'ΚΟΝΟΡ (AG2R CITROEN): Ο 27χρονος Αυστραλός θα ηγηθεί της ομάδας του στον Γύρο Γαλλίας, έχοντας στο μυαλό του την 4η θέση που κατέκτησε πριν δυο χρόνια. Ο Μπεν Ο'Κόνορ είχε μια εξαιρετική παρουσία στο Ντοφινέ, με την 3η θέση στη γενική και ένα πολύ καλό χρονόμετρο για τα δικά του δεδομένα. Θέλει να ξεχάσει το περσινό Τουρ, όπου έχασε χρόνο στα παβέ και στη συνέχεια εγκατέλειψε στο 10ο ετάπ. Η αλήθεια είναι ότι θα του λείψουν οι βοήθειες στα βουνά (Αουρελιάν Παρέ Πεντρ και λίγα πράγματα ακόμη), όμως θα δώσει τη μάχη του για το καλύτερο δυνατό πλασάρισμα.
- ΣΑΪΜΟΝ ΓΕΪΤΣ (JAYCO ALULA): Ο 30χρονος Βρετανός αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο ερωτηματικό ανάμεσα σε όλους τους διεκδικητές της γενικής. Ξεκίνησε πολύ καλά τη σεζόν (2ος στο Down Under & 4ος στο Παρίσι-Νίκαια), όμως στομαχικά προβλήματα τον υποχρέωσαν να εγκαταλείψει στο 2ο ετάπ της Ρομανδίας και από τότε - εδώ και δυο μήνες - δεν έχει ξανατρέξει. Γενικά στο Τουρ δεν τα πηγαίνει καλά, η 7η θέση του 2017 είναι το καλύτερο πλασάρισμά του μέχρι σήμερα. Δεν έχει ολοκληρώσει κανέναν από τους τρεις τελευταίους μεγάλους γύρους που έχει τρέξει (Tour 2021, Giro & Vuelta 2022), δεν έχει δυνατή ομάδα για τα βουνά και η κατάσταση στην οποία βρίσκεται, είναι άγνωστη.
Αυτά λοιπόν και με τους διεκδικητές της "δεύτερης γραμμής". Από εκεί και μετά, θα περιμένουμε να δούμε με ενδιαφέρον: τον 7ο πέρυσι (και 7ο φέτος στο Ντοφινέ) Λουίς Μέιντγες (Intermarché Circus Wanty), τον 8ο πέρυσι Αλεξέι Λουτσένκο (Astana), τον Γκιγιόμ Μαρτάν (Cofidis), ικανό για το καλύτερο και το χειρότερο (6ο φέτος στο Ντοφινέ), αλλά πολύ ασταθή για να μπορεί να διεκδικήσει πλασάρισμα στην πρώτη πεντάδα, τον ανεβασμένο φέτος Τζούλιο Τσικόνε (Lidl Trek) και φυσικά τον Ζουλιάν Αλαφιλίπ (Soudal Quickstep) στην επιστροφή του στο Τουρ μετά από απουσία ενός χρόνου (10ο στο Ντοφινέ με νίκη σε ετάπ).
Ξεχωριστή μνεία στα τρία μεγάλα ονόματα που στο τέλος της σεζόν θα ολοκληρώσουν την αγωνιστική τους καριέρα και θα τρέξουν τον τελευταίο τους Γύρο Γαλλίας. Πρώτα ο Μαρκ Κάβεντις (Astana), ο κορυφαίος σπρίντερ όλων των εποχών που θα ψάξει την 35η νίκη του στο Τουρ για να ξεπεράσει τον Έντι Μερξ, μετά ο Πέτερ Σάγκαν (TotalEnergies), ο θρύλος της πράσινης φανέλας με τις επτά κατακτήσεις αλλά και τα τρία σερί παγκόσμια πρωταθλήματα, που θα κυνηγήσει μια νίκη σε ετάπ για να αποχαιρετήσει τη Γαλλία και τέλος, ο Τιμπό Πινό (Groupama FDJ), στον οποίο αναφερθήκαμε πιο πάνω, ένας από τους πιο αγαπημένους αθλητές των Γάλλων που θα φροντίσουν να τον αποθεώσουν στο "αντίο" του.
Αντίθετα, δε θα δώσει το "παρών" ο έτερος μεγάλος που κλείνει φέτος την καριέρα του, ο Γκρεγκ Βαν Άβερματ (AG2R), που δεν συμπεριλήφθηκε στη σύνθεση για τον Γύρο Γαλλίας. Εκτός επιλογής Τουρ έμεινε και ο Κρις Φρουμ από την Israel Premier Tech, όμως ελπίζει να επιστρέψει το 2024, αφού έχει ακόμα συμβόλαιο ενός χρόνου με την ομάδα του.
7. Αποτελέσματα Tour de France 2022
- ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (κίτρινη φανέλα)
01. Γιόνας Βίνγκεγκoρντ (Jumbo Visma) 79:33:20"
02. Ταντέι Πογκάτσαρ (UAE) +2:43"
03. Γκέρεντ Τόμας (Ineos Grenadiers) +7:22"
04. Νταβίντ Γκοντί (Groupama FDJ) +13:39"
05. Αλεξάντρ Βλάσοφ (Bora Hansgrohe) +15:46"
06. Ρομέν Μπαρντέ (DSM) +18:11"
07. Λουίς Μέιντγες (Intermarché Wanty) +18:44"
08. Αλεξέι Λουτσένκο (Astana) +22:56"
09. Άνταμ Γέιτς (Ineos Grenadiers) +24:52"
10. Βαλεντάν Μαντουάς (Groupama FDJ) +35:49"
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΩΝ (πράσινη φανέλα): Βάουτ Βαν Άερτ (Jumbo Visma)
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΒΟΥΝΩΝ (πουά φανέλα): Γιόνας Βίνγκεγκoρντ (Jumbo Visma)
- ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΝΕΟΣ ΑΘΛΗΤΗΣ (λευκή φανέλα): Ταντέι Πογκάτσαρ (UAE)
- ΟΜΑΔΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ: Ineos Grenadiers
8. Οι 22 ομάδες του φετινού Γύρου Γαλλίας
Η οργανωτική επιτροπή του Γύρου της Γαλλίας έχει προσκαλέσει 22 ομάδες για να συμμετάσχουν στον φετινό αγώνα. Θα είναι παρούσες οι 18 επαγγελματικές ομάδες της πρώτης κατηγορίας (UCI World Teams), καθώς και οι δυο κορυφαίες UCI Pro Teams της περασμένης σεζόν, δηλαδή η Lotto Dstny και η TotalEnergies. Την 22άδα συμπληρώνουν δυο ακόμα UCI Pro Teams, που πήραν wild cards από τη διοργάνωση, η Israel Premier Tech και η Uno-X. Η κάθε ομάδα αποτελείται από 8 αθλητές, άρα στην εκκίνηση του αγώνα θα βρεθούν 176 ποδηλάτες. Τη μερίδα του λέοντος στις συμμετοχές έχει η Γαλλία με πέντε ομάδες, ακολουθεί το Βέλγιο με τέσσερις και αμέσως μετά, οι ΗΠΑ και η Γερμανία με δυο ομάδες η καθεμία. Τέλος, το Καζακστάν, η Ολλανδία, η Αυστραλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ισπανία, το Μπαχρέιν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ και η Νορβηγία έχουν μονή εκπροσώπηση. Αναλυτικά οι 22 ομάδες:
01. Ag2r Citroen (Γαλλία)
02. Alpecin Deceuninck (Βέλγιο)
03. Astana Qazaqstan (Καζακστάν)
04. Arkéa Samsic (Γαλλία)
05. Bahrain Victorious (Μπαχρέιν)
06. Bora Hansgrohe (Γερμανία)
07. Cofidis (Γαλλία)
08. DSM (Γερμανία)
09. EF Education Easypost (ΗΠΑ)
10. Groupama FDJ (Γαλλία)
11. Ineos Grenadiers (Μεγάλη Βρετανία)
12. Intermarché Circus Wanty (Βέλγιο)
13. Jayco AlUla (Αυστραλία)
14. Jumbo Visma (Ολλανδία)
15. Lidl Trek (ΗΠΑ)
16. Movistar (Ισπανία)
17. Soudal Quickstep (Βέλγιο)
18. UAE (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)
---------------------------------------------------
19. Israel Premier Tech (Ισραήλ)
20. Lotto Dstny (Βέλγιο)
21. TotalEnergies (Γαλλία)
22. Uno-X (Νορβηγία)
9. Οι τέσσερις φανέλες και η σημασία τους
Στον Γύρο Γαλλίας, εκτός από τη γενική κατάταξη, υπάρχουν και άλλες κατατάξεις, είτε με χρόνο, είτε με πόντους. Ο αθλητής που προηγείται κάθε μέρα σε κάθε μια από αυτές, φοράει μια χαρακτηριστική φανέλα για να ξεχωρίζει. Την κίτρινη ο πρωτοπόρος της γενικής, την πράσινη ο πρωτοπόρος στη βαθμολογία των πόντων, την πουά ο πρωτοπόρος στη βαθμολογία των βουνών και τη λευκή ο καλύτερος νέος αθλητής. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά αυτές τις τέσσερις κατηγορίες, μαζί με δυο άλλες, μικρότερης σημασίας.
- ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ (ΚΙΤΡΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ)
Πρόκειται φυσικά για τη σημαντικότερη κατάταξη στον αγώνα. Στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη γενική κατάταξη. Από εκεί και μετά προστίθεται σε κάθε αθλητή ο χρόνος του ετάπ κάθε ημέρας και βγαίνει η ανάλογη προσωρινή γενική κατάταξη. Ο αθλητής που βρίσκεται στην πρώτη θέση, φοράει στη διάρκεια του αγώνα την κίτρινη φανέλα για να μπορούν να τον ξεχωρίζουν οι υπόλοιποι, αλλά και οι θεατές. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ, είναι ο μεγάλος νικητής.
Η φανέλα είναι κίτρινη γιατί οι σελίδες του αθλητικού γαλλικού περιοδικού "L’Auto" (προγόνου της "L’Equipe"), ο διευθυντής του οποίου, Ανρί Ντεγκράνζ, είχε την ιδέα για την διοργάνωση του πρώτου Tour de France το 1903, ήταν επίσης κίτρινου χρώματος. Η κίτρινη φανέλα πρωτοφορέθηκε στον Γύρο του 1919, το 2019 γιόρτασε τα 100 χρόνια της και το ρεκόρ κατακτήσεων μοιράζονται τέσσερις ποδηλάτες με 5 νίκες ο καθένας στο ενεργητικό του. Πρόκειται για τον Γάλλο Ζακ Ανκετίλ (1957, 1961, 1962, 1963 & 1964), τον Βέλγο Έντι Μερξ (1969, 1970, 1971, 1972 & 1974), τον Γάλλο Μπερνάρ Ινό (1978, 1979, 1981, 1982 & 1985) και τον Ισπανό Μιγκέλ Ιντουράιν (1991, 1992, 1993, 1994 & 1995).
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΠΟΝΤΩΝ (ΠΡΑΣΙΝΗ ΦΑΝΕΛΑ)
Αυτή η βαθμολογία έχει να κάνει με τους πόντους που κερδίζουν οι αθλητές στο ενδιάμεσο σπριντ ευθείας (ένα σε κάθε ετάπ) και στον τερματισμό. Οι διοργανωτές άλλαξαν από το 2015 τους βαθμούς, δίνοντας μεγαλύτερο πλεονέκτημα στους νικητές των επίπεδων ετάπ και αφαιρώντας το παράλληλα από τους αθλητές που διακρίνονται σε τερέν μέσης δυσκολίας. Στο ενδιάμεσο σπριντ ευθείας βαθμολογούνται οι 15 πρώτοι (20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1 βαθμοί αντίστοιχα). Στον τερματισμό βαθμολογούνται επίσης οι 15 πρώτοι, αλλά τα 21 ετάπ είναι χωρισμένα σε 6 κατηγορίες, οι οποίες δίνουν διαφορετική βαθμολογία. Έτσι, στο ατομικό χρονόμετρο (16) και στα "πολύ δύσκολα" ετάπ (5, 6, 14, 15, 17 & 20), η βαθμολογία είναι ίδια με εκείνη των ενδιάμεσων σπριντ ευθείας, δηλαδή 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 & 1 βαθμοί.
Στα ετάπ "μέσης δυσκολίας" (1, 9, 10, 12 & 13) οι 15 πρώτοι βαθμολογούνται ως εξής: 30, 25, 22, 19, 17, 15, 13, 11, 9, 7, 6, 5, 4, 3 & 2. Τέλος, στα ετάπ "χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία" (2, 3, 4, 7, 8, 11, 18, 19 & 21) οι βαθμοί στους 15 πρώτους έχουν ως εξής: 50, 30, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 & 2. Οι διοργανωτές, όπως παρατηρούμε στην κατηγορία των επίπεδων ετάπ, πριμοδοτούν με 50 βαθμούς τη νίκη, πράγμα που σημαίνει ότι προτιμούν να πάρει την πράσινη φανέλα ένας αθλητής που θα κερδίσει για παράδειγμα τρία ή τέσσερα σπριντ (όπως το 2021 ο Κάβεντις), παρά ένας άλλος που θα παίρνει υψηλά πλασαρίσματα σε όλο τον αγώνα, όπως ήταν για πολλά χρόνια η περίπτωση του Σάγκαν (και του Βαν Άερτ πέρυσι). Όποιος αθλητής έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, κερδίζει την πρωτιά στη συγκεκριμένη βαθμολογία. Η πράσινη φανέλα πρωτοφορέθηκε στον Γύρο του 1953 και το ρεκόρ με 7 κερδισμένες βαθμολογίες πόντων ανήκει στον Σλοβάκο Πέτερ Σάγκαν (2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2018 & 2019).
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΒΑΣΕΩΝ (ΠΟΥΑ ΦΑΝΕΛΑ)
Για να βγει ο "βασιλιάς των βουνών" υπολογίζονται οι πόντοι που δίνονται στους ποδηλάτες μόλις περάσουν την κορυφή ενός βουνού, το λεγόμενο σπριντ ανάβασης. Οι πόντοι ποικίλλουν ανάλογα με τη δυσκολία της ανηφόρας. Έτσι τα βουνά στο Tour de France χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες. Αρχίζοντας από τα πιο εύκολα και αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας, έχουμε τα βουνά της τέταρτης κατηγορίας, αυτά της τρίτης, της δεύτερης, της πρώτης και τέλος τα εκτός κατηγορίας. Στον φετινό Γύρο Γαλλίας υπάρχουν συνολικά 70 σπριντ ανάβασης, τα οποία μοιράζονται ως εξής: 6 ανηφόρες HC (εκτός κατηγορίας), 13 ανηφόρες 1ης κατηγορίας, 11 ανηφόρες 2ης κατηγορίας, 23 ανηφόρες 3ης κατηγορίας και 17 ανηφόρες 4ης κατηγορίας.
Στα σπριντ ανάβασης εκτός κατηγορίας (HC) βαθμολογούνται οι 8 πρώτοι αθλητές (20, 15, 12, 10, 8, 6, 4 & 2). Στα σπριντ ανάβασης πρώτης κατηγορίας βαθμολογούνται οι 6 πρώτοι (10, 8, 6, 4, 2, & 1). Σε αυτά της δεύτερης κατηγορίας οι 4 πρώτοι (5, 3, 2 & 1), της τρίτης κατηγορίας οι 2 πρώτοι (2 & 1), ενώ σε αυτά της τέταρτης κατηγορίας μόνο ο πρώτος (1). Πέρυσι καταργήθηκε ο διπλασιασμός των πόντων στα εκτός κατηγορίας σπριντ ανάβασης, κάτι που έκανε πιο δίκαιη τη μάχη για την πουά φανέλα, ειδικά για αθλητές που δεν παλεύουν για τη γενική. Θα υπάρχουν όμως τα μπόνους δευτερόλεπτα (8", 5" & 2") σε επιλεγμένα σπριντ ανάβασης (στα ετάπ 2, 5, 12, 14 & 17). Και εδώ, όποιος αθλητής στο τέλος του Tour έχει τους περισσότερους πόντους, κερδίζει το "maillot a pois rouges" και αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος ανηφορίστας της διοργάνωσης. Η πουά φανέλα πρωτοφορέθηκε το 1975 και ο Γάλλος Ρισάρ Βιράνκ κατέχει το ρεκόρ στη συγκεκριμένη βαθμολογία με επτά νίκες (1994, 1995, 1996, 1997, 1999, 2003 & 2004).
- ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΕΟΥ ΑΘΛΗΤΗ (ΛΕΥΚΗ ΦΑΝΕΛΑ)
Πρόκειται για τη γενική κατάταξη που λαμβάνει υπόψη της μόνο τους χρόνους από όσους ποδηλάτες είναι κάτω των 25 ετών την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς που διεξάγεται ο Γύρος (δηλαδή γεννημένοι μετά την 1η Ιανουαρίου του 1998). Όπως και στην κατάταξη της κίτρινης φανέλας, έτσι και εδώ, στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη κατάταξη, με τον καλύτερο νέο αθλητή, αυτόν δηλαδή που έχει τον μικρότερο χρόνο, να φοράει τη λευκή φανέλα. Την τελευταία μέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα 21 ετάπ, είναι ο νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Η λευκή φανέλα πρωτοφορέθηκε το 1975 (εκτός από τις διοργανώσεις 1989-1999). Τρεις είναι οι ποδηλάτες που την έχουν κερδίσει περισσότερες φορές (από τρεις ο καθένας τους), ο Γερμανός Γιάν Ούλριχ (1996, 1997 & 1998), ο Λουξεμβούργιος Άντι Σλεκ (2008, 2009 & 2010) και ο Σλοβένος Ταντέι Πογκάτσαρ (2020, 2021 & 2022). Στο παρελθόν την έχουν κερδίσει μεγάλα ονόματα στο ξεκίνημα της καριέρας τους, όπως ο Λοράν Φινιόν (Γαλλία, 1983), ο Γκρεγκ Λεμόντ (ΗΠΑ, 1984) και ο Μάρκο Παντάνι (Ιταλία, 1994 & 1995). Στα τελευταία χρόνια την έχουν κερδίσει ο Αλμπέρτο Κονταδόρ (2007), ο Νάιρο Κιντάνα (2013 & 2015), ο Τιμπό Πινό (2014), τα αδέρφια Γέιτς (ο Άνταμ το 2016 και ο Σάιμον το 2017) και ο Έγαν Μπερνάλ (2019). Ο Ταντέι Πογκάτσαρ, νικητής της λευκής φανέλας την τελευταία τριετία, μπορεί φέτος με μια τέταρτη νίκη, να γίνει ο απόλυτος ρέκορντμαν της συγκεκριμένης κατηγορίας.
Υπάρχουν ακόμα μια κατάταξη και μια κατηγορία μικρότερης σημασίας:
- Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΟΜΑΔΑ: Αυτή η κατάταξη βγαίνει προσθέτοντας κάθε μέρα τους χρόνους των τριών καλύτερων αθλητών κάθε ομάδας. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα της καλύτερης ομάδας είναι οι αριθμοί των αθλητών της που είναι μαύροι πάνω σε κίτρινο φόντο και όχι σε λευκό όπως όλοι οι άλλοι. Επίσης, οι αθλητές της ομάδας που προηγείται στην ομαδική κατάταξη, μπορούν, αν θέλουν (είναι προαιρετικό), να φοράνε κράνη κίτρινου χρώματος.
- Ο ΠΙΟ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΗΣ: Πρόκειται για τους ποδηλάτες που επιχειρούν να αποσπαστούν από το πελοτόν εξαπολύοντας επιθέσεις και διανύοντας δεκάδες δεκάδων χιλιομέτρων είτε μόνοι τους είτε σε μικρά γκρουπ. Ο πρώτος σε αυτή την κατηγορία δε φοράει κάποια ειδική φανέλα. Ξεχωρίζει όμως, επειδή το νούμερό του είναι λευκό σε κόκκινο φόντο αντίθετα με όλα τα υπόλοιπα που είναι μαύρα σε λευκό φόντο.
* Για μια ακόμη χρονιά, η τηλεοπτική κάλυψη του Γύρου Γαλλίας θα γίνει μέσω του Eurosport και του Eurosport Player, τα οποία με καθημερινές συνδέσεις θα σας προσφέρουν σε ζωντανή μετάδοση τις προσπάθειες των 176 ποδηλατών στα 21 ετάπ.