Σε νέα τροχιά ο ελληνικός μηχανοκίνητος αθλητισμός
Ο νέος πρόεδρος της ΟΜΑΕ, Επαμεινώνδας Φατούρος, αποκαλύπτει τα σχέδιά του στο Sport24.gr και τον Δημήτρη Μπαλή, σε μια αποκλειστική συνέντευξη.
Αξιοπιστία, διαφάνεια, νομιμότητα, επαναφορά του Ράλλυ Ακρόπολις σε διεθνές καλεντάρι, καλύτεροι και ασφαλείς αγώνες, ανάδειξη νέων οδηγών, αγώνας ταχύτητας μέσα σε πόλη και πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας, αποτελούν προτεραιότητες της νέας διοίκησης της Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος και του νέου προέδρου της, Επαμεινώνδα Φατούρου.
Κύριε Φατούρο, μολονότι έχετε πολυετή εμπλοκή στα κοινά του μηχανοκίνητου αθλητισμού της Ελλάδας, εντούτοις από τις πρόσφατες εκλογές της ΟΜΑΕ, αναλάβατε τη θέση του προέδρου. Πώς προέκυψε;
Μετά την διαπιστωτική πράξη έκπτωσης της προηγούμενης διοίκησης, μου ζητήθηκε από διάφορα σωματεία να προσπαθήσω να βοηθήσω, μέσα από μια προσωρινή διοικούσα επιτροπή, τη μεταβατική περίοδο μέχρι τις αρχαιρεσίες. Δυστυχώς, σε αυτό το διάστημα, με τόση προσπάθεια συγκάλυψης από τους εκπροσώπους της έκπτωσης διοίκησης και απίστευτες ενέργειες και αποκαλύψεις, συνειδητοποιήσαμε ότι η Ομοσπονδια, που το 2010 με τόσα όνειρα ιδρύσαμε, ήταν έτοιμη να καταστραφεί, όχι μόνον οικονομικά αλλά και ουσιαστικά. Έτσι αποφασίσαμε, με τη συμπαράσταση του Συνδέσμου Οδηγών, να αγωνιστούμε μήπως με υγιή και νέα άτομα, μπορέσουμε να ξεκινησουμε εκ νέου την προσπάθεια, που πριν 10 χρόνια με αρχηγό τον Μανώλη Χαλιβελακη, ονειρευτήκαμε. Τα σωματεία, μας τίμησαν με την ψήφο τους. Ολοι θέλουν διαφάνεια και ενημέρωση κι εμείς είμαστε πια υποχρεωμένοι να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Τι είναι αυτό που θα επιδιώξει η νέα διοίκηση της ΟΜΑΕ; Ποιες οι προτεραιότητες;
Δεν έχουμε άλλη λύση, παρά να προσπαθήσουμε, πρώτα από όλα, να φτιάξουμε οργανωτικά και διοικητικά το (κυριολεκτικά) χάος, που κάθε ημέρα ανακαλύπτουμε. Άμεσες προτεραιότητες είναι η (καθυστερημένη) πληρωμή του ασφαλιστηρίου συμβολαίου της κάλυψης των οδηγών για το 2019 (!) και η άμεση συμφωνία για το 2020, η πληρωμή των δόσεων του ασφαλιστηρίου προς τρίτους για το 2020, η (αδικαιολόγητα καθυστερημένη μέχρι σήμερα) αλλαγή του καταστατικού μας, σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο αθλητικός νόμος, η μελέτη -μαζί με την επιτροπή αγώνων- όλων των απαραίτητων αλλαγών στο προγράμμα και στους κανονισμούς, που αφορούν όλα τα είδη των αγώνων αυτοκινήτου και καρτ, η απαραίτητη στήριξη και βοήθεια σε όλα τα σωματεία που «παλεύουν» να κάνουν αγώνες με αρκετές φορές οικονομική ζημιά, η αλλαγή της εικόνας της Ομοσπονδίας μέσα από κοινωνικές εκδηλώσεις και ενέργειες που θα αφορούν την οδική ασφάλεια, σε συνεργασία με όλους τους φορείς και κυρίως η προάσπιση των οδηγών, σε όσο το δυνατόν καλύτερους και ασφαλέστερους αγώνες.
"ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΦΙΛΟΞΕΝΗΣΟΥΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΗ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΑ"
Η 10ετής οικονομική κρίση επέτεινε την αρνητική - κατά την άποψή μου - κατάσταση στον ελληνικό μηχανοκίνητο αθλητισμό; Θεωρείται ότι υπάρχουν περιθώρια ανάκαμψης;
Ο μηχανοκίνητου αθλητισμός είναι σίγουρα ένα ακριβό σπορ και δεν ήταν δυνατόν να μην πληγεί από την οικονομική κρίση. Πιστεύουμε ότι η οικονομία ανακάμπτει και έχουμε ένα καλό προϊόν που ο Έλληνας έχει αποδείξει ότι το θέλει. Πρέπει να το αναδείξουμε μέσα από νέο πρόσωπο και καλή πληροφόρηση, καλούς αγώνες ώστε οι αγωνιζόμενοι να βρίσκουν περισσότερες χορηγίες, να έχουμε νέες συμμετοχές και κυρίως πάψουμε να είμαστε κλειστό club.
Η αλήθεια είναι ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός στην Ελλάδα, δεν διάγει τις καλύτερες ημέρες, τόσο από πλευράς υποδομών (πίστες), όσο και αγώνων (αριθμός και συμμετοχές), αλλά και αξιοπιστίας. Ποια είναι η άποψή σας;
Πράγματι δεν υπάρχουν πολλές υποδομές στο κομμάτι των αγώνων ταχύτητας σε κλειστές διαδρομές (σιρκουί). Αν όμως αξιοποιήσουμε την πίστα των Μεγάρων και συνεργαστούμε και με την πίστα των Σερρών, είναι για την ώρα δύο καλά γήπεδα που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα αξιοπρεπές πρωτάθλημα ταχύτητας. Για τις αναβάσεις, έχουμε πολύ καλές και αξιόλογες διαδρομές και για τα ράλι μας, τι καλύτερο από την ελληνική ύπαιθρο; Για το καρτ, που είναι το φυτώριο των νέων οδηγών, υπάρχουν πίστες και θα βοηθήσουμε να δημιουργηθούν και άλλες, διότι εκεί πρέπει να στηρίξουμε τους αγώνες των επόμενων ετών.
Η Ελλάδα, σε επίπεδο αγώνων, διέθετε το Ράλλυ Ακρόπολις, έναν από τους πιο σπουδαίους από πλευράς θεάματος, αντοχής και οργάνωσης, αγώνα στον κόσμο. Αλλοτε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και έπειτα στο Ευρωπαϊκό. Τώρα, είναι εκτός των μεγάλων διοργανώσεων. Ηταν μόνο οικονομικοί οι λόγοι ή και οργανωτικοί;
Οι λόγοι που μας άφησαν εκτός ευρωπαϊκών αγώνων, ήταν αποτέλεσμα κακής διαχείρισης γενικά, κυρίως οικονομικής και όχι τόσο οργανωτικής. Μπορεί το Ευρωπαϊκό, λιγότερο, και το Παγκόσμιο πρωτάθλημα, περισσότερο, να είναι απαιτητικοί αγώνες, όμως έχουμε και την εμπειρία και τα μέσα να τους κάνουμε άλλη μια φορά να πάρουν μια θέση ψηλά στην κατάταξη, αρκεί να δουλέψουμε συλλογικά και όχι για προσωπική προβολή. Βέβαια, χρειαζόμαστε οικονομική βοήθεια από το κράτος, ωστόσο ήδη έχουμε πάρει αισιόδοξα μηνύματα από τους δημόσιους φορείς, που -επιτέλους- έχουν αντιληφθεί την τεράστια προβολή της χώρας μας από αυτούς τους αγώνες.
"ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΞΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟ ΡΑΛΛΥ ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ"
Μολονότι ένας αγώνας όπως το Ράλλυ Ακρόπολις, δεν είναι όλος μηχανοκίνητος αθλητισμός μιας χώρας, εντούτοις αποτελεί τον τρόπο προβολής της. Σκοπεύεται να τον επαναφέρετε στο διεθνές προσκήνιο;
Tο να φέρουμε το Ράλλυ Ακρόπολις ξανά στην θέση που του αξίζει, δεν είναι εύκολο. Ομως, πιστεύουμε ότι η FIA θέλει τον αγώνα μας. Ηδη γνωρίζουν τις αλλαγές στην Ομοσπονδία μας και στον τροπο διαχείρισης των θεμάτων. Η κυβέρνηση, μας στηρίζει. Πρώτα πρέπει να δώσουμε ξανά εξετάσεις σε έναν ευρωπαϊκό αγώνα, να εξοφλήσουμε τον αγώνα του 2018, που η προηγούμενη διοίκηση άφησε απλήρωτο και μας εξέθεσε, και μετά να βάλουμε κάτω χαρτί και μολύβι και να σχεδιάσουμε ένα παλαιό αυθεντικό Ακρόπολις.
Photo Credits: George Koutos
Ο Μάριος Ηλιόπουλος, ο οποίος στις πρόσφατες αρχαιρεσίες ήρθε πρώτος σε ψήφους, αλλά αποφάσισε να παραιτηθεί, παραμένοντας ενεργός και συμπαραστάτης, σε ραδιοφωνική συζήτηση (Sport24Radio 103,3) που είχα μαζί του, είπε ότι δεσμεύεται να επαναφέρει το Ράλλυ Ακρόπολις σε διεθνές καλεντάρι. Το συμμερίζεστε;
Ναι, ο Μάριος Ηλιόπουλος είναι κοντά μας. Μιλώ συνεχώς μαζί του. Μάλιστα, θα μας δώσει επίσημο (με χαρτόσημο) δάνειο 50.000 και εν συνεχεία 30.000 ευρώ, προκειμένου να καλύψουμε άμεσα τις υποχρεώσεις μας (ασφαλιστήρια συμβόλαια κ.ά.), ενώ πράγματι έχει δεσμευτεί να συμβάλλει ώστε το Ράλλυ Ακρόπολις θα επανέλθει στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα το 2021 και στο Παγκόσμιο (WRC) το 2022. Ομως, δεν είναι εύκολη υπόθεση, διότι χρειάζονται πολλά χρήματα (περίπου 1,5 εκατ. ευρώ για το Παγκόσμιο) και πρέπει να συμβάλλουν πολλοί φορείς.
Τι σκέφτεστε να κάνετε με τους υπόλοιπους αγώνες, ως προς την αναβάθμισή τους;
Για τους υπόλοιπους ελληνικούς αγώνες πρέπει πρώτα απ' όλα να φροντίσουμε να μάθει ο κόσμος την Ομοσπονδια μας, ώστε όταν ο αγωνιζόμενος ζητήσει χορηγία από κάποια εταιρεία, να μην είναι μόνος του απαντώντας στο ερώτημα «σε ποιο πρωτάθλημα τρέχεις, δεν σας ξερουμε». Πρέπει επίσης να βοηθήσουμε τα σωματεία να κάνουν τους αγώνες τους ένα όμορφο event, ώστε να προσελκύσουν θεατές και αγωνιζόμενους για να μπορέσουν να καλύψουν τα έξοδά τους, και την επόμενη χρόνια να κάνουν τον αγώνα τους ακόμα καλύτερο.
Στα θέματα των υποδομών, σε πίστες αγώνων, θεωρείτε ότι έχετε περιθώρια παρεμβάσεων και προτάσεις; Υποστηρίζετε, για παράδειγμα, την κίνηση που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια για σιρκουί προδιαγραφών Φόρμουλα 1 στη Δραπεστώνα;
Όπως προανέφερα, ανάλογα το είδος του αγώνα έχουμε από λίγες έως αρκετές επιλογές. Φτιάχνονται και νέες χωμάτινες πίστες, αλλά δεν πρέπει να μιλάμε για project του τύπου πίστα Φόρμουλα 1 σε Δραπετσώνα - Κερατσίνι. Είναι σχέδια που δεν έχουμε την δυνατότητα να τα πραγματοποιήσουμε και δεν πρόκειται να γίνουν. Πιστεύουμε, πως με την αναβάθμιση των αγώνων και της Ομοσπονδίας, ίσως μπορέσουμε με τη στήριξη της ΓΓΑ, των Δήμων και της Ελληνικής Αστυνομίας, να κάνουμε (όχι άμεσα) αγώνα ταχύτητας μέσα σε πόλη.
"ΚΑΛΗ ΙΔΕΑ Η ΕΘΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ"
Με το φυτώριο, με την ανάδειξη νέων ταλέντων που θα συμμετέχουν σε αγώνες στην Ελλάδα και πιθανότατα στο εξωτερικό, έχετε κάτι να προτείνετε;
Η λέξη φυτώριο για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό έχει μόνο δυο πεδία: καρτ και εννιαίο. Θα στηρίξουμε και τα δυο και θα βοηθήσουμε κάθε νέο οδηγό σε κάθε μορφής αγώνα.
Η σύσταση της Εθνικής Ομάδας ήταν μια καλή ιδέα και έδειξε ότι μπορεί να φέρει καλά αποτελέσματα στο εξωτερικό. Θα υποστηριχθεί για κάτι καλύτερο; Θα γίνει κάτι άλλο;
Η εθνική ομάδα σαφώς ήταν και είναι μια καλή ιδέα. Με την νέα επιτροπή αγώνων θα τη στηρίξουμε, αλλά θα αξιολογήσουμε τους συμμετέχοντες.
Διαπιστώνω ότι με τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στον τομέα που σας αφορά, υπάρχει μια αρκετά καλή επικοινωνία. Τι θεωρείτε ότι μπορεί να αποφέρει; Παλαιότερα η Πολιτεία ήταν για να βάζει το χέρι στην τσέπη προκειμένου να πραγματοποιηθεί το Ράλλυ Ακρόπολις. Κάτι τέτοιο θέλετε ή βαθιές τομές στον μηχανοκίνητο αθλητισμό;
Πράγματι, ήδη έχουμε πολύ καλή επικοινωνία με την ηγεσία του Υπουργείου. Πιστεύουμε, ότι με σωστή συνεργασία -που την έχουμε συμφωνήσει- η Ομοσπονδία μας θα βγάλει ένα νέο πρόσωπο, θα δουλέψουμε σύμφωνα με το νόμο και θα αποδείξουμε ότι αξίζουμε την βοήθεια, γιατί πιστεύουμε ότι μπορούμε να βοηθήσουμε τον τουρισμό και να κάνουμε την χώρα μας ακόμα πιο αγαπητή μέσα από τους διεθνείς αγώνες.
Ενα μείζον ζήτημα της ελληνικής κοινωνίας, είναι τα τροχαία ατυχήματα. Στην Ελλάδα, οργανωμένη προσπάθεια από την Πολιτεία δεν υπάρχει ως προς την πρόληψη. Μόνο από ιδιώτες και φορείς. Εσείς, ως ΟΜΑΕ, έχετε σκεφτεί να αναλάβετε πρωτοβουλίες; Να δείξει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ότι τρέχουμε μόνο στις πίστες και δεν κάνουμε αγώνες στους δρόμους;
Από την ίδρυσή της η Ομοσπονδία, είχε βγάλει ανακοίνωση ότι αθλητής μας που συμμετέχει σε αυτοσχέδιους και παράνομους αγώνες (κόντρες κλπ), του αφαιρείται η αγωνιστική άδεια άμεσα και για πάντα. Πέραν αυτού, δυστυχώς ως Ομοσπονδία, δεν έχουμε δείξει πραγματικό ενδιαφέρον για την Οδική ασφάλεια. Είναι άμεση προτεραιότητά μας, σε συνεργασία με ΓΓΑ και Ελληνική Αστυνομία, να δείξουμε ότι οι οδηγοί αγώνων (που τρέχουν μόνο στις πίστες και στις κλειστές για το κοινό διαδρομές), συμμετέχουν ενεργά στον αγώνα για την οδική ασφάλεια.