Η Aston Martin F1, μια ομάδα στην οποία τα τελευταία χρόνια έχουν επενδυθεί εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, έχει φέτος ίσως το δεύτερο πιο αργό μονοθέσιο του σπορ, μπροστά μόνο από τη Sauber.
Ο Φερνάντο Αλόνσο δεν έχει καν ακόμη ούτε έναν βαθμό με την απογοητευτική AMR25, ενώ η ομάδα είναι -με μόλις 10 βαθμούς του Λανς Στρολ σε 5 GP- στην 7η θέση με οριακές διαφορές από τις RB, Alpine και Sauber.
Μετά από τον τελευταίο αγώνα, της Σαουδικής Αραβίας, τα υψηλόβαθμα στελέχη της ομάδας έσπευσαν στο εργοστάσιο του Σίλβερστοουν για μια έκτακτη σύσκεψη “διαχείρισης της κρίσης”, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες.
Ο Φερνάντο Αλόνσο βγαίνει με την Aston Martin AMR25 από το γκαράζ της ομάδας στη Τζέντα
Zak Mauger/LAT Images / ASTON MARTIN F1 MEDIA
Ωστόσο, ο αστέρας σχεδιαστής που άρχισε να εργάζεται στην Aston στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, Άντριαν Νιούι, φέρεται να μην έδωσε καν το παρόν στη σύσκεψη αυτή.
Ο λόγος της απουσίας του είναι ότι ο Βρετανός έχει αποφασίσει να μην ασχοληθεί ούτε κατ’ ελάχιστον με την AMR25, και να αφιερώσει όλο το χρόνο του στον εν λευκό σχεδιασμό του ολοκαίνουριου μονοθεσίου του 2026, βάσει της ριζικής αλλαγής των τεχνικών κανονισμών του σπορ.
Ο Άντι Κάουελ, διευθυντής της Aston Martin F1, είπε -στο περιθώριο του αγώνα της Τζέντα- ότι ο Νιούι “δεν συμμετέχει σε συσκέψεις, δεν απαντάει σε emails, αλλά μόνο προετοιμάζει ένα ταχύ αυτοκίνητο και όλοι υποστηρίζουμε αυτή τη διαδικασία”.
Ο Φερνάντο Αλόνσο επίσης ανέφερε κάτι παρόμοιο πρόσφατα, ότι είναι απόφαση του ίδιου του Νίουι αν θα εμπλακεί στο αυτοκίνητο του 2025 ή αν θα μείνει απόλυτα αφοσιωμένος στο 2026.
Ελλείψει τεχνικού διευθυντή που θα έδειχνε τις κατευθύνσεις εξέλιξης του μονοθεσίου, μιας και ο Νιούι δεν ασχολείται, ο Νταν Φάλοους έχει αποχωρήσει και ο Ενρίκο Καρντίλε ακόμα δεν έχει αποδεσμευτεί από τη Ferrari, η Aston Martin F1 δείχνει καταδικασμένη να περάσει όλη τη σεζόν του 2025 στο περιθώριο.
Αυτό δεν είναι κάτι που αφήνει ικανοποιημένο τον ιδιοκτήτη της ομάδας, Λόρενς Στρολ. Ο Καναδός μεγιστάνας φέρεται να έχει εκφράσει συχνά την έντονη δυσαρέσκειά του το τελευταίο χρονικό διάστημα, και να είναι έξαλλος με την απόφαση του Νιούι να μην ασχοληθεί ούτε κατ’ ελάχιστον με τη βελτίωση της απόδοσης της φετινής AMR25.
Μια εξω-αγωνιστική παράμετρος είναι ότι, έπειτα από τις τεράστιες επενδύσεις των τελευταίων ετών, ο Στρολ μπορεί να δέχεται πολύ έντονες πιέσεις να πουλήσει την Aston Martin F1 στο κρατικό fund της Σαουδικής Αραβίας. Και η απογοητευτική απόδοση της ομάδας αυτή τη στιγμή είναι κάλλιστα μία από τις αιτίες που μπορεί να ρίξουν σημαντικά την τιμή πώλησης.
Ο ιδιοκτήτης της Aston Martin, Λόρενς Στρολ
ASTON MARTIN F1 MEDIA
Δεδομένου ότι ο Νιούι φέρεται να αμείβεται με 33 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο από την ομάδα, ο Στρολ ενδεχομένως να είχε την απαίτηση από τον Νιούι να ασχοληθεί και με το φετινό μονοθέσιο της Aston. Και αυτό έχει προκαλέσει εντάσεις εντός του εργοστασίου του Σίλβερστοουν.
Για μία ομάδα τέτοιου μεγέθους και επενδύσεων, με ένα ολοκαίνουριο δαιδαλώδες εργοστάσιο, με την πιο σύγχρονη αεροσήραγγα και τον πιο προηγμένο προσομοιωτή, ο αποκλεισμός και των δύο μονοθεσίων της στο Q2 (ή ακόμα και στο Q1) των δοκιμών κατάταξης είναι απλώς μη αποδεκτός.
Το καλύτερο φετινό αποτέλεσμα της Aston ήταν η 6η θέση του Στρολ στην Αυστραλία. Στην Ιαπωνία η απόδοση της AMR25 έδειχνε λίγο καλύτερη, και ο Αλόνσο έφτασε στην 11η θέση της εκκίνησης.
“Δεν είμαστε αρκετά γρήγοροι για να βρισκόμαστε στην πρώτη δεκάδα. Φαντάζομαι ότι δεν είμαστε καν αρκετά ταχείς για να είμαστε στους πρώτους 18. Το αυτοκίνητο δεν έχει αρκετή πρόσφυση, και επίσης είμαστε οι πιο αργοί στις ευθείες”, είπε στη Σουζούκα ο Ισπανός.
Η τελευταία αυτή πρόταση του Αλόνσο αποτυπώνει το γεγονός ότι η AMR25 είναι ελλιπέστατη σε παραγωγή άντωσης, αναγκάζοντας την ομάδα να προσθέτει περισσότερη πτέρυγα για να βρει την πρόσφυση στις στροφές – γεγονός που της στοιχίζει σε τελική ταχύτητα, λόγω υψηλότερης αντίστασης στον αέρα στις ευθείες.
Επίσης, η AMR25 είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στις παραμικρές αλλαγές της κατεύθυνσης του ανέμου, όπως φάνηκε και με την έξοδο του Αλόνσο στη στροφή Degner της Σουζούκα στις ελεύθερες δοκιμές.
Είναι ακόμα άγνωστο αν η οργή του Λόρενς Στρολ θα αναγκάσει τον Άντριαν Νιούι να ασχοληθεί με την επίλυση των προβλημάτων, τουλάχιστον των βασικών, της AMR25. Όμως, όταν ο Βρετανός πήγε από τη McLaren στη Red Bull το 2006 επίσης δεν ασχολήθηκε με το μονοθέσιο της τελευταίας εκείνης της χρονιάς.
Η Aston γνωρίζει καλά ότι θα σπαταλήσει το ταλέντο και την ικανότητα του Νιούι αν τον αναγκάσει να ασχοληθεί με την εκ γενετής προβληματική AMR25. Όμως, στη F1 πολύ συχνά οι εξω-αγωνιστικοί παράγοντες περιπλέκουν τις καταστάσεις, όπως και η έλλειψη υπομονής στα ανώτατα κλιμάκια της ομάδας.
Πάντως, τον ίδιο τον Νιούι θα τον συνέφερε να βρίσκεται στο τέλος του Ιουνίου η Aston όσο το δυνατόν πιο χαμηλά στο πρωτάθλημα, προκειμένου να έχει στο δεύτερο εξάμηνο του ‘25 περισσότερο διαθέσιμο χρόνο στην αεροσήραγγα σε σχέση με τις άλλες ομάδες.
Βάσει κανονισμών, θυμίζουμε, ο χρόνος που έχει κάθε ομάδα στην αεροσήραγγα καθορίζεται από ένα αναλογικό σύστημα κατά το οποίο η επικεφαλής ομάδα του πρωταθλήματος έχει το λιγότερο διαθέσιμο χρόνο και η τελευταία της βαθμολογίας τον περισσότερο.