Και τα 7 είναι υπέροχα
Η τελική 7άδα του θεσμού «Car Of The Year» περιλαμβάνει ηλεκτρικά και συμβατικά μοντέλα.
Έχω οδηγήσει τα 4 από τα 7 νέα μοντέλα, πουείναι φιναλίστ του θεσμού «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2021» στην Ευρώπη: Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris και VW ID.3.
Θεωρώ ότι και τα υπόλοιπα 3, CitroenC4, Cupra Formentorκαι Fiat 500,θα έχουν "πολλά να πουν" στο δρόμο και δίκαια όλα μαζί περιλαμβάνονται σε αυτή τη τελική λίστα.
Καθένα από τα νέα αυτά μοντέλα, έχει το δικό του χαρακτήρα και πρεσβεύουν νέα δεδομέναγια την μάρκα που αντιπροσωπεύουν. Ηεπιτροπή του θεσμού θα έχει δύσκολο ρόλο. Έχει δώσει πρωτιές σε ηλεκτρικά μοντέλα (JaguarI-Pace2019), σε συμβατικά μοντέλα αλλά δείχνεικαι την τάση της εποχής, με πρωτιές σε SUVαμαξώματα (VolvoXC40,Peugeot3008).
Ας περάσουμε στους φετινούς φιναλίστ.
Το Land Rover Defender, είναι το αυτοκίνητο που ξεχωρίζει και το πιο ακριβό όλων, με τιμές από 93.400 ευρώ. Πρωταγωνίστησε στη νέα ταινία του Τζέιμς Μποντ, «No Time To Die», κάνοντας βουτιές 30 μέτρων. Επιβλητικό, πάντα τετραγωνισμένο, στα 5 μέτρα μήκος, πλάτος 2,1 μ. και ύψος 1,91 μ., διαθέτει ένα τεράστιο μεταξόνιο 3 μέτρων, με τα μετατρόχια στα 1,66 μ. Η σύγχρονη εκδοχή του μοντέλου, βασίζεται σε ένα αυτοφερόμενο αμάξωμα (ενωμένο με το πλαίσιο για καλύτερη ακαμψία), και όχι τύπου σκάλας, όπως ο προκάτοχός του.
Πάντως, δεν αποποιείται τον off road χαρακτήρα που έχει, με τον αναπνευστήρα, αριστερά στην κολόνα του οδηγού, το ντουλαπάκι ώστε να βάλεις ορισμένα αντικείμενα πρώτης ανάγκης, την εντυπωσιακή σχάρα οροφής και με γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής, που κι αυτές κυμαίνονται ανάλογα το ύψος που έχεις επιλέξει (από 30,1, 22, 47,7 μοίρες, σε 38, 28 και 40, αντίστοιχα)και την απόσταση από το έδαφος (από 21 σε29 εκ.).
Παράλληλα, στα off-road χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, συγκαταλέγεται η δυνατότητα να κινηθείς πλάγια σε γωνία 54 μοιρών και να βουτήξεις μέχρι 90 εκ. βάθος νερού. Χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα Terrain Response II, έχεις διαφορετική χαρτογράφηση στον κινητήρα, στο κιβώτιο, στην τετρακίνηση, στο ύψος του οχήματα, στα διαφορικά και στο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, ώστε ανάλογα το πρόγραμμα που θα επιλέξεις να κινηθείς ανάλογα.
Επίσης, το Descent Control σε βγάζει από τις περιπέτειες στις απότομες κατηφόρες, ενώ τα τρία διαφορικά κάνουν εξαιρετικά τη δουλειά τους. Το μοτέρ που είχα στην έκδοση δοκιμής, ήταν ένα δίλιτρο πετρελαίου 240 ίππων με 430 Nm ροπής, που συνδυάζεται με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο.
Την SkodaOctavia 4ης γενιάς, με τιμές από 19.990 ευρώ, την οδήγησα πολύ πρόσφατα και στην Plug-in υβριδική της έκδοση, την iV με τους 204ίππους. Προσφέρεται σε εκδόσεις βενζίνης 1.0 TSI – 110 hp και 1.5 TSI – 150 hp και πετρελαίου 2.0 TDI με 116 και 150 hp, σε πιο ισχυρή Plug-in hybrid έκδοση Octavia RS iV (245 ίπποι), έκδοση φυσικού αερίου Octavia G-TEC και εκδόσειςe-TEC με ήπια υβριδική τεχνολογία. Διαθέσιμη σε δύο αμαξώματα Grand Coupe και Sportswagon, βασίζεται σε νέα πλατφόρμα, είναι πολύ πιο αεροδυναμική από πριν και φέρει τεχνολογία αιχμής. Με μήκος 4,689 μ., η Grand Coupe είναι 19 χιλιοστά μακρύτερη από πριν, έχει απίστευτους χώρους και εφοδιάζεται με τη σουίτα Travel Assist, των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.
To ToyotaYaris, είναι ένα εμβληματικό μοντέλο για την ελληνική αγορά και ηγέτης στις πωλήσεις, σε όλες τις κατηγορίες. Το εντελώς νέο μοντέλο, προσφέρεται σε υβριδική έκδοση, με τον κινητήρα 1.5 lt Hybrid Dynamic Force, που κάνει ντεμπούτο στο νέο μοντέλο, αποδίδοντας 93 hp/68 kW με τη μέγιστη ροπή120 Nm να παράγεται σε χαμηλότερες στροφές(3.600 σαλ.). Το μοτέρ αυτό, συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες/γεννήτριες – MG1και MG2.
Η MG1 χρησιμοποιείται για την εκκίνηση και για να παράγει ενέργειαώστε να φορτίζει τη μπαταρία, ενώ η MG2 συνδέεται με τους μπροστινούς τροχούς και μπορεί να χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας για την κίνηση του οχήματος. Συνολικά, το υβριδικό σύστημα κίνησης, που μεταφέρει τη ροπή στον μπροστινό άξονα, φθάνει τους 116 ίππους με 141 Nm ροπής, και είναι κατά 16% πιο ισχυρό από την προηγούμενη έκδοση.
Η Toyota, παραμένει πιστή στον τρόπο μετάδοσης, καθώς παντού χρησιμοποιεί κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων και όχι διπλού συμπλέκτη. Μπορείς δε να μεταβάλεις και τον τρόπο οδήγησης, μέσω του Drive Mode, από Eco σε Sport, όπου αλλάζει η χαρτογράφηση του κινητήρα, να πατήσεις τον διακόπτη EV για να κινηθείς ηλεκτρικά (εφόσον έχει απόθεμα η μπαταρία) ή και να απενεργοποιήσεις το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας. Μειωμένες και οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα,στα 68 γρ./χλμ., απαλλασσόμενο από τέλη κυκλοφορίας.
Στα 3,945 μ. μήκος, κατά 4 εκ. πιο χαμηλό, αλλάμε +5 εκ. σε πλάτος και +5 εκ. σε μεταξόνιο, είναι πιο άνετο για 4 επιβάτες.
Καλαίσθητο σχεδιαστικά, με σπορτίφ στοιχεία,τεχνολογία hi-tech και ευρεία γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense, προσφέρεται και με 3κύλινδροβενζινοκινητήρα 1.0lt – 72 hp, όπως και μεβενζινοκινητήρα 1.5lt - 125hp, που συνδυάζεται με 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο ή W-CVT. Η βασική έκδοση με το χιλιάρι μοτέρ, ξεκινάαπό 13.770 ευρώ, ενώ η υβριδική έκδοση από18.920 ευρώ.
Τώρα, το αμιγώς ηλεκτρικό VWID.3, συσσωρεύει απίστευτη τεχνολογία. Σε νέα πλατφόρμα, αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα, είναι σχετικά μικρών διαστάσεων, όσο ένα Golf, έχοντας την ευρυχωρία ενός αυτοκινήτου μεσαίας κατηγορίας και την ευελιξία ενός μικρού, όσο ένα up!, για παράδειγμα.
Στα 4,261 μ. μήκος, 1,809 μ. πλάτος και 1,568 μ. ύψος, συγκαταλέγεται στα λεγόμενα SUV αμαξώματα, με ένα τεράστιο μεταξόνιο 2,77 μ. Με μαύρη οροφή και αεροδυναμικά στοιχεία, διαθέτει ό,τι πιο προηγμένο υπάρχει σε τεχνολογικά στοιχεία καιτεχνητή νοημοσύνη.
Η έκδοση δοκιμής είχε ισχύ 150kW ή 204 ίππους, αν προτιμάτε. Αργότερα θα προστεθεί μία έκδοση με 107 kW ή 146 ίππους. Η ροπή των 310 Nm είναι άμεσα διαθέσιμη, με το που πατάς το πεντάλ του γκαζιού, και μεταφέρεται από ένα κιβώτιο ταχυτήτων μιας σχέσης, στον πίσω άξονα, μέσω διαφορικού. Δηλαδή το ID.3 είναι πισωκίνητο, όπως και με το πρώτο Beetle.
Ως προς την λειτουργία, είναι εντελώς αθόρυβο και μόνο κατά την οδήγηση ακούς θόρυβο που προέρχεται από την κύλιση. Επίσης, για την ανάκτηση ενέργειας,αν έχει επιλεγεί η θέση D (Drive), τοαυτοκίνητο ρολάρει ελεύθερα στις περισσότερες περιπτώσεις και ο ηλεκτροκινητήρας δεν τροφοδοτείται με ρεύμα. Στη θέση Β (Break - Φρένο), ωστόσο, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί ξανά την μπαταρία.
Αυτό συμβαίνει επίσης όταν το όχημα φρενάρει. Έτσι, με τα συχνά σταμάτα– ξεκίνα στην πόλη, αυξάνεται η αυτονομία κίνησης (έως 420 χλμ.). Αργότερα θα λανσαριστεί και έκδοση Pure με μπαταρία 45kWh (αυτονομία έως 330 χλμ.) και ισχύ 110kW ή 150 ίππους, αλλά και έκδοση ProS με μπαταρία 77kWh(αυτονομία έως 550 χλμ.) και ισχύ 204ίππους.
Οι τιμές ξεκινούν από 39.600 ευρώ, ενώ μπορείτε να υπολογίσετε και την κρατική επιδότηση των 5.500 ευρώ, που μειώνει πολύ την τιμή.
Το νέο CitroenC4 μόλις ήρθε στο τελωνείο. Θα το οδηγήσω σε λίγες ημέρες. Γνωρίζω, ωστόσο, αρκετά χαρακτηριστικά του. Το εντελώς καινούργιο C4, του οποίου η ιστορία γυρνά στο 2004, διατηρεί την 5θυρη, hatchback σιλουέτα, ωστόσο έχει ελαφρώς υπερ-υψωμένο αμάξωμα. Εκτόςαπό εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου, θα έχει και 100% ηλεκτρική έκδοση e-C4. Σχεδιαστικά, ξεχωρίζουν οι ευμεγέθεις εισαγωγές αέρα, τα περιμετρικά προστατευτικά στυλ Airbumps, η ενσωματωμένη αεροτομή στο κάτω μέρος της 5ης πόρτας, οι τονισμένοι θόλοι των τροχών καθώς και η ηλιοροφή.
Στη δε καμπίνα, η ψηφιοποίηση είναι κάτι που δεν αποτελεί καινοτομία για το μοντέλο, ενώ διαθέτει πολλά σπορτίφ χαρακτηριστικά.
Το CUPRA Formentor, είναι το πρώτο μοναδικά σχεδιασμένο και ανεπτυγμένο όχημα της μάρκας, που γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 2018 (θυγατρικήτης Seat). Το CUPRA Formentor ήρθε ήδη στην Ελλάδα στην τετρακίνητη έκδοση VZ 2.0 TSI 310 HP DSG4DRIVE, με τιμές από 45.900 ευρώ (λιανική τιμή προ φόρων από 28.264 ευρώ, για εταιρικούς χρήστες), ενώ σύντομα θα είναι διαθέσιμο με μία ευρεία γκάμα επτά κινητήρων, συμπεριλαμβανομένων δύο plug-in υβριδικών εκδόσεων, με ισχύ από 150 έως 310 ίππους.
Το CUPRA Formentor (4,450 μ. μήκος) θα είναι διαθέσιμο σε δύο επίπεδα εξοπλισμού: CUPRA Formentor με εκδόσεις ισχύος κάτω από 245 ίππους και CUPRA Formentor VZ με εκδόσεις ισχύος μεγαλύτερες από 245 ίππους. Η γκάμα με τους χαμηλότερης ισχύος κινητήρες περιλαμβάνει τον πετρελαίου 2.0 TDI – 150 ίππων (110kW) και τον βενζίνης 1.5 TSI – 150 ίππων (110kW) - και τα δύο διαθέσιμα με χειροκίνητο ή με αυτόματο κιβώτιο DSG.
Ακολουθεί ο κινητήρας βενζίνης2.0 TSI – 190 ίππων (140kW) DSG 4Drive και η έκδοση plug-in hybrid CUPRA Formentor e-Hybrid 1.4 TSI – 204 ίππων (150kW) DSG.
Η γκάμα με τους υψηλότερης ισχύος κινητήρες VZ, περιλαμβάνει το μοτέρ βενζίνης 2.0 TSI– 245 ίππων (180kW) DSG, το plug-in hybrid 1.4 TSI – 245 ίππων (180kW) DSG και τον 2.0 TSI - 310 ίππων, μεροπή 400Nm, τεχνολογία 4Drive, κιβώτιο 7ταχυτήτων DSG, επιτάχυνση σε μόλις 4,9δευτ. και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη). Η τεχνολογία shift-by-wire είναι σχεδιασμένη ώστε ο επιλογέας ταχυτήτων να μην συνδέεται με το κιβώτιο μηχανικά, αλλά να χρησιμοποιεί ηλεκτρονικά σήματα για τις αλλαγές
Το CUPRA Formentor συνδυάζει τα χαρακτηριστικά ενός παντός εδάφους SUV, με τη σπορ ουσία ενός hatchback, σε ένα coupe αμάξωμα. Διαθέτει προφίλ οδήγησης (Comfort, Sport, Individual, CUPRA και Offroad), και εφοδιάζεται με μια σειρά τεχνολογιών ασφάλειας και άνεσης.
Καταλήγοντας,το ηλεκτρικό Fiat 500,που μόλις ήρθε κι αυτό στην Ελλάδα, με τιμές από 19.970 ευρώ, με επιδότηση, προσφέρεται σε αμαξώματα: hatchback, cabrio και3+1.
Η νέα πλατφόρμα του ηλεκτρικού 500 σχεδιάστηκε ειδικά για το μοντέλο και συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης-ανάλογα με την έκδοση- 70 kW (95 ίπποι) ή87 kW (118 ίπποι), με επιτάχυνση 9 και 9,5 δευτ.στα 0-100χλμ./ώρα.
Ταυτόχρονα, ανάλογα με την έκδοση, η αυτονομία είναι 180 ή 320 χιλιόμετρα, ενώ στην πόλη φθάνει και τα 460χλμ. Επίσης, από ταχυφορτιστή,σε μόλις 5 λεπτά μπορεί να πάρει ενέργεια για 50χλμ. διαδρομών, ενώ για το 80% χρειάζονται μόλις 35 λεπτά.
Ακόμα μια πρωτιά στην κατηγορία του, είναι η δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου2, χαρακτηριστικό που έγινε εφικτό χάρη στην εφαρμογή μιας σειράς προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης(ADAS).