Οδηγώντας το αμιγώς ηλεκτρικό Hyundai Kona
Στην έκδοση με τους 204 ίππους παρουσιάζεται μεγάλη γκάμα πλεονεκτημάτων στο νέο ηλεκτρικό Hyundai Kona.
Επιχειρώντας να φέρω στο μυαλό μου τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που οδήγησα στην Ελλάδα, πριν μερικά χρόνια, όταν με την αυτονομία έπαιζες κορόνα –γράμματα αν θα φθάσεις στον προορισμό σου, εκτός Αθηνών, και οδηγώντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του σήμερα, οι συγκρίσεις είναι ατυχείς.
Στο τιμόνι ο Δημήτρης Μπαλής
Όπως συμβαίνει με όλα τα τεχνολογικά προϊόντα (θυμηθείτε τους ογκώδεις,πρώτους ηλεκτρικούς υπολογιστές ή τις τηλεοράσεις), έτσι και το αυτοκίνητο–γενικά και ειδικά το ηλεκτρικό, εξελίχθηκε ραγδαία σε κάθε επίπεδο.
Το πιο σημαντικό στοιχείο, η μπαταρία, αναβαθμίστηκε απίστευτα, ώστε με τη χωρητικότητά της να μπορεί να δίνει αυτονομία, ανάλογα το μοντέλο, βέβαια, που όχι μόνο να σε πηγαίνει εκτός Αθηνών, αλλά και να σε φέρνει κιόλας χωρίς φόρτιση.
Η εισαγωγή είναι μακροσκελής, αλλά αισθάνθηκα την ανάγκη να την κάνω, καθώς οδηγώντας το νέο Hyundai Kona Electric, ένιωσα σαν να οδηγώ πράγματι το αυτοκίνητο που θέλω και που ίσως θέλει ο μέσος οδηγός από ένα ηλεκτρικό.
Καλοσχεδιασμένο, καλοστημένο, ευχάριστο στην οδήγηση και εν γένει στην αίσθηση και το κυριότερο, με τέτοια αυτονομία που μπορείς να κάνεις διαδρομές σπίτι - δουλειά, ακόμα και για ένα μήνα, με μόνο μία φόρτιση. Αυτό θα πει εξέλιξη της τεχνολογίας.
Το Kona Electric είναι ένα ισορροπημένο αυτοκίνητο, το οποίο βασίζεται στο ήδη υπάρχον Kona, με 4,18 μ. μήκος. Μπορεί για την Ελλάδα να είναι καινούργιο, δεδομένου ότι ήρθαν μαζικά πολλά ηλεκτρικά μοντέλα, διαφόρων μαρκών, λόγω του επιδοτούμενου προγράμματος από την κυβέρνηση, εντούτοις είναι ήδη δύο χρόνια στην αγορά, έχοντας καταγράψει πάνω από 100.000 πωλήσεις, σε όλο τον κόσμο.
Σχεδιαστικά, η κλειστή μάσκα,προδίδει ότι πρόκειται για ηλεκτρικό μοντέλο, καθώς δεν χρειάζεται ψύξη το ηλεκτρικό μοτέρ, ενώ περίτεχνο είναι το σπόιλερ μπροστά και το τελείωμα του προφυλακτήρα πίσω, αυξάνοντας την αεροδυναμική. Η υπογραφή electric πίσω, υπογραμμίζει επιπλέον, την ταυτότητα του μοντέλου.
Στην καμπίνα, η σχεδίαση και η διαρρύθμιση είναι τόσο, όσο χρειάζεται. Με start/stop μπουτόν πίσω από το τιμόνι, ψηφιακό πίνακα οργάνων 7ιντσών, διακόπτες για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, αντί λεβιέ, έξτρα διακόπτη για τα προγράμματα οδήγησης (Sport, Normal, Eco, Eco+), οθόνη αφής 8 ιντσών που σε πληροφορεί για όλα, ηλεκτρικό χειρόφρενο, και δύο διακόπτες (αυτιά ή μανέτες, όπως τα λέμε) πίσω από το τιμόνι, που ενώ στα συμβατικά μοντέλα χρησιμεύουν για τις χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων, εντούτοις στο ηλεκτρικό Kona χρησιμεύουν για να αλλάζεις το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, από πιο ήπιο σε πιο έντονο.
Η καμπίνα είναι φιλόξενη για 5 άτομα, με πολύ καλό χώρο αποσκευών και καλαίσθητες οι ταπετσαρίες, με ύφασμα – δέρμα.
Η έκδοση που οδήγησα ήταν η πιο ισχυρή, με τη μεγάλη μπαταρία των 64 kWh, που πραγματικά χαρίζει τεράστια αυτονομία. Είχα το αυτοκίνητο για πολλές ημέρες, έκανα αρκετά χιλιόμετρα και στο τέλος η μπαταρία βρισκόταν στο 40%. Βέβαια κινήθηκα εντός πόλης, με την εταιρεία να αναφέρει, σύμφωνα με τις δικές της μετρήσεις, ότι μπορεί να αγγίξει τα 660 χιλιόμετρα σε αστικό κύκλο ή 484 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο.
Θεωρώ ότι για τη συνηθισμένη διαδρομή που κάνω εκτός Αθηνών, το Kona Electric θα μπορούσε να με πάει και να με φέρει, χωρίς να κάνω επιπλέον φόρτιση, οδηγώντας πάντα συνετά, με ταχύτητα έως 120 χλμ./ώρα στον αυτοκινητόδρομο, ακριβώς επειδή η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται σύμφωνα με την ταχύτητα.
Η έκδοση αυτή αποδίδει 204 ίππους(150 kW),με άμεση ροπή 395Nm, δηλαδή πολύ ισχυρότερη από τη ροπή ενός αντίστοιχου turbo κινητήρα εφάμιλλης ιπποδύναμης.
Στην Ελλάδα, πωλείται και η έκδοση με την μπαταρία χωρητικότητας 39 kWh, 136 ίππων (100), 395 Nm ροπής, με αυτονομία έως και 453 χιλιόμετρα εντός πόλης ή 305 χιλιόμετρα σε μικτό κύκλο.
Οδηγώντας, το ζύγισμα του αυτοκινήτου ήταν κάτι παραπάνω από ευχάριστο. Οι περιττές κλίσεις απουσίαζαν, ενώ αλλάζοντας το προφίλ οδήγησης, διαπίστωσα ότι στο Sport είχα το μάξιμουμ των επιδόσεων (7,9 δευτερόλεπτα επιτάχυνση), όμως η κατανάλωση ενέργειας είναι αρκετά μεγάλη (λογικό), στο Normal οι επιδόσεις περιορίζονται για πιο ισορροπημένη οδήγηση,στο Eco είχα λίγο λιγότερο γκάζι, αλλά περισσότερη ενέργεια στην μπαταρία και στο Eco+ ακόμα περισσότερη.
Επιπλέον, αλλάζοντας τον τρόπο ανάκτησης ενέργειας από τις μανέτες στο τιμόνι, μπόρεσα και οδήγησα μόνο με το πεντάλ του γκαζιού, καθώς στο μέγιστο βαθμό του συστήματος ανάκτησης, το αυτοκίνητο φρενάρει, αλλά και σταματά, χωρίς καν να πατήσεις το φρένο,αφήνοντας απλά το πεντάλ του γκαζιού.
Σε επίπεδο εξοπλισμού, δεν θα μπορούσε να μην φέρει τεχνολογίες αιχμής σε συνδεσιμότητα και συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης οδηγού, μέσω της δέσμης τεχνολογιών Hyundai SmartSense, όπως Αυτόματη Έκτακτη Πέδηση σε ταχύτητες από 9 χλμ./ώρα και με ανίχνευση πεζών, Υποβοήθηση Εκκίνησης σε Ανηφόρα, Υποβοήθηση Διατήρησης Λωρίδας, Ανίχνευση Κόπωσης Οδηγού.
Σε ανώτερη έκδοση εξοπλισμού (Distinctive), υπάρχουν πλήρη φώτα LED με φωτισμό στροφής και αυτόματη υψηλή σκάλα φώτων, φιμέ κρύσταλλα, οθόνη πολυμέσων 10,25’’ με δορυφορική πλοήγηση, premium ηχοσύστημα 8 ηχείων της KRELL, προηγμένες τεχνολογίες ημιαυτόνομης οδήγησης (Smart Cruise Control με τεχνολογία Stop & Go και Σύστημα Παραμονής στο Κέντρο της Λωρίδας Lane Following Assist), θερμαινόμενα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού, σαλόνι συνδυασμού δέρματος-υφάσματος, ηλεκτροχρωματικό καθρέπτη, ασύρματη φόρτιση κινητού.
Όπως προέγραψα, δεν χρειάστηκε να το φορτίσω, όμως με τη χρήση ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) 100 kW, η φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου του Kona Electric από 0% έως και το 80% της χωρητικότητάς της διαρκεί περίπου 54 λεπτά, με καλώδιο τύπου CCS, για χαμηλό κόστος σε ταχυφορτιστές που έχουν χρονοχρέωση.
Στο σπίτι ή σε χώρους στάθμευσης γραφείων, η φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα(AC) διαρκεί έως 9 ώρες και 35 λεπτά για πλήρη φόρτιση (0%-100%) της μεγάλης μπαταρίας 64kWh και 6 ώρες και 10 λεπτά για τη μπαταρία 39kWh. Οι οδηγοί μπορούν επίσης να φορτίζουν το αυτοκίνητό τους σε μια κοινή οικιακή πρίζα χρησιμοποιώντας το καλώδιο ICCB. Η θύρα φόρτισης βρίσκεται στη μάσκα του αυτοκινήτου,δίπλα στο λογότυπο Hyundai.
Επίσης, το Kona Electric δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να προγραμματίσει τις ώρες κατά τις οποίες θα φορτίσει το αυτοκίνητο, αξιοποιώντας πλήρως τα νυκτερινά τιμολόγια ρεύματος που μπορούν να δώσουν κόστος κίνησης χαμηλότερο από 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα.
Tο μοντέλο προσφέρεται με 5ετή εργοστασιακή εγγύηση χωρίς όριο χιλιομέτρων, ενώ η μπαταρία καλύπτεται από εργοστασιακή εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ., όποιο συμβεί πρώτο.
Οι τιμές για την έκδοση δοκιμής, με την μπαταρία 64kWh, ξεκινούν από 42.990 ευρώ, αλλά με την επιδότηση των 5.249 ευρώ, η αγορά γίνεται ακόμα πιο προσιτή. Οι τιμές στην έκδοση με την μπαταρία των 39kWh ξεκινούν από τις 36.990 ευρώ, με επιδότηση 5.998 ευρώ.